Bitpop: Giana Sisters DS


Testat: Giana Sisters DS

Giana Sisters DS är ett spel jag väntat länge på. Var riktigt sugen att ta från ebay införskaffa mig den tyska versionen av spelet som funnits ute en längre tid men eftersom spelet trots allt skulle släppas i övriga Europa (och kanske till och med i staterna slutligen?) så valde jag att vänta. I början av veckan fick jag äntligen chans att lägga vantarna på ett exemplar och har suttit och småspelat lite nu och då. Spelet är helt och hållet perfekt för den bärbara marknaden då banorna är väldigt korta. Man kan utan problem spela igenom en bana eller två på några minuter för att sedan lägga det ifrån sig och göra något annat vilket jag anser är till stor fördel för spelet. Spelet är väldigt enkelt i början, nästan pinsamt enkelt, men vänder senare i spelet och blir näst intill mordiskt utmanande.



För den som aldrig spelat C64 eller Amiga versionen av spelet och som kanske, av någon outgrundlig anledning, befunnit sig under en stor mossig sten de senaste årtiondena så är Giana Sisters är ett smaskigt plagiat av Super Mario som, tro det eller ej, är snäppet ännu mer surrealistiskt. Visst svampätande italienare som reser runt i rör och misshandlar sköldpaddor är rätt galet men i Giana Sisters tas det till nya höjder vilket är kul då det finns en större variation av miljöer och fiender än det gjorde i Mario. Inte nog med att spelet var ett skamlöst plagiat av Nintendos storsäljare men utvecklarna häcklade även det Japanska spelhuset i sin reklamkampanj med taglinen: "the brothers are history!". Nintendo tog legal action och DTP Entertainment tvingades plocka bort sitt spel från marknaden och mer eller mindre packa ihop sin verksamhet. Minns att vi hade en bootleg variant av spelet som kändes extra lyxigt back in the days, ett förbjudet spel om man så vill. Kanske är det därför ännu mer vansinnigt att vi nu kan spela spelet på Nintendo DS. Nintendo Seal of Quality på fodralet och hela kittet!



Rent grafiskt har det givetvis hänt mycket med Giana Sisters men den design de plockat fram för flickorna nu är lite mindre tonårsrebellisk och numera mer småflickig. Det fungerar för mig men originalet hade fungerat likaså då det har sin egen charm. Vad som däremot man varit mer petig med gäller givetvis musiken och även här har man haft tillfälle att glädjas. Originalsoundtracket producerades av C64-guden Chris Hülsbeck och innehåller några av de allra bästa styckena från C64:ans underbara ljudbibliotek. Vissa, inklusive mig, skulle nog gå så långt som att säga att det kan vara ett av de absolut bättre soundtracks som gjort någonsin. Anyway. DS versionen innehåller remix-versionen av C64 tonerna och håller extremt bra kvalité. Jag föredrar fortfarane C64 tunesen men Nintendo DS versionen målar upp en tillräckligt underbar ljudbild för att man ska nöja sig och mer därtill.
Jag kan inte rekomendera det här spelet tillräckligt. Ska du bara köpa ett nytt DS spel i sommar, eller heck, ska du ha ett enda DS spel över huvudtaget så är Giana Sisters DS en fruktansvärt stark kandidat och kommer tveklöst bli en av sommarens absoluta höjdpunkter för mig spelmässigt.


30/6 2010: Nytt i samlingen

Dead Space Extraction (Nintendo Wii)



Giana Sisters DS (Nintendo DS)



Mega Man Zero Collection (Nintendo DS)



New Zealand Story (Nintendo DS)



Sin & Punishment: Successor of the Skies (Nintendo Wii)



White Knight Chronicles (Playstation 3)


Testat: Transformers War for Cybertron

I skrivande stund har jag precis avslutat kampanjen i Transformers War for Cybertron och det första jag har att säga är wow vilket underbart spel för personer som tyckter om Transformers, det är såpass bra faktiskt att den bittra smaken från Michael Bays filmer (som spelet ej är baserat på) nästan har försvunnit. War for Cybertron påminner mer om Playstation 2 spelet Transformers än filmlicensspelen vilket givetvis bara är till gagn för denna nysläppta energon-stinta skönhet. Spelet är inte utan problem, inte alls, men rösterna (klassiska G1 uppsättningen), musiken och den tunga retrokänslan trots att allt är nytt, fräscht och mycket mörkare väger upp de få minus man kan hitta. Kampanjen är välskriven och de flesta karaktärer man vill se finns med i denna begynnelsesaga om inbördeskriget som slet isär Cybertron fullständigt. Favoriterna är givetvis Soundwave på Decepticons sida och stenhårdingen Optimus Prime himself när det gäller Autobots. Tyvärr var Shockwave bara en Gamestop pre-order bonus karaktär vilket stör mig men man kan inte få allt antar jag. Spelet är skönt run and gun på linjära banor som alla slutar i en episk strid med en boss, om man tröttnar på springa och skjuta så är det bara förvandla sig vilket man kan göra när man vill. I mångt och mycket känns dock transformationerna som något de valt slänga in i spelet för att de trots allt är Transformers. Missförstå mig rätt nu, transformationerna är coola men tyvärr inte alltid fullt så användbara, under striderna med bossarna används fordonsformerna främst för att snabbt ta sig från ena sidan av rummet till det andra eller för att snabbt komma åt hälsa eller extra ammo. Vissa är givetvis effektivare än andra men det är främst i multiplayer som fordonen blir viktigare. Vill man susa fram fort i capture the points med en scout klass som förvandlar sig till ett snabbt landfordon eller vill man vara tung och slö som en pansarvagn. You tell me.

Förutom fordon så har varje robot lite olika förmågor. Optimus har exempelvis möjlighet att ge ifrån sig krigsvrål som ökar försvar och attack under en viss tid, Soundwave kan plocka fram en sentry gun och Megatron har möjlighet att stjäla livskraft. Finns fler varianter som deployable shields, whirlwind attacks och cloaking för att nämna några.

Multiplayer är helt okej men fokus enligt mig ligger på Escalation (spelets "horde" mode) där man ska bekämpa våg efter våg av fiender eller att spela co-op i kampanjen som, så här i efterhand, känns precis som att det var tänkt. På varje bana får man välja en av tre Transformers, de övriga två kontrolleras antingen av personer du spelar co-op med eller med AI:n som är helt och hållet uppåt väggarna värdelös. Jag spelade igenom kampanjens tio kapitel på normal själv och kan säga att jag, specielt under vissa bossar, skrek av frustration för att mina kamrater står och petar sig i naveln i ett hörn i rummet. Inte ok. Multiplayern i övrigt tillåter spelaren att skapa en egen robot till den klass man vill spela (Leader, Soldier, Scout, Scientist) och utrusta den därefter. Jag kommer tveklöst att investera mer tid i spelet i både multiplayer samt kanske tackla spelet i co-op på hard om möjlighet finns. Jag gillade det verkligen och det är tveklöst en av försommarens mysigaste överraskningar. Autobots, roll out!  


24/6 2010: Nytt i samlingen

Alien Syndrome (Nintendo Wii)


Blood Bowl
(Nintendo DS)




Broken Sword: Shadow of the Templars (Nintendo Wii)


Conflict: Denied Ops
(Playstation 3)




Dark Void (XBOX 360)



Hellboy: The Science of Evil (Playstation Portable) ~Behöver nytt fodral~



Indiana Jones and the Staff of Kings (Nintendo Wii)



The King of Fighters Collection: The Orochi Saga (Nintendo Wii)



Namco Museum: Virtual Arcade (XBOX 360)




Overlord Minions (Nintendo DS)



Populous DS (Nintendo DS)



Runaway: The Dream of the Turtle (Nintendo DS)



Scurge: Hive (Nintendo DS)



Stormrise (XBOX 360)




Taito Legends: Power Up (Playstation Portable)



Transformers: Revenge of the Fallen (XBOX 360)


23/6 2010: Nytt i samlingen

Transformers: War for Cybertron (XBOX 360)


Nintendo 3DS: Resident Evil Revelations Debut Trailer

Finns det verkligen någon som kommer tveka att skaffa sig en 3DS nu?


Juni 2010: Nytt i samlingen

Ar Tonelico 2: Melody of Metafalica (Playstation 2)



Dungeon Explorer (Playstation Portable)


Fire Emblem: Shadow Dragon
(Nintendo DS)




Front Mission (Nintendo DS) Import



Koudelka (Playstation)



Luminous Arc 2 Limited Edition (Nintendo DS)



Lux-Pain (Nintendo DS)


Nanostray 2
(Nintendo DS)



Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon (Nintendo DS)



Summon Night Twin Age (Nintendo DS) Import



Valkyrie Profile: Covenant of the Plume (Nintendo DS)



Wizards & Warriors (Nintendo Entertainment System)



Ys: The Ark of Naphistim (Playstation 2)



Baroque (Wii)



R-Type Tactics (Playstation Portable)



Rhapsody: A Musical Adventure (Nintendo DS)


E3 2010: Silent Hill

Konami flexar musklerna i år och en av spelen de premiärvisar som fortfarande är under utveckling är en ny del i Silent Hill serien som ännu inte är namn eller nummersatt. Av trailern att döma så verkar det röra sig om en kåkfarare som kanske har lite psykiska problem i sedvanlig SH ordning.


E3 2010: Sony Press Conference

Sony var sist ut på mässan men avslutade därefter. Såg mest påkostad ut och var utan tvekan längst. Sony valde dock, likt Microsoft, att spendera en lite för lång tid med att tala om deras nya satsning på motion controlls som de tror ska få alla Wii ägare att skaffa en PS3/360 istället. Säga vad man vill om Sony men deras satsning på design den senaste tiden har inte varit stabil, den kommande lysande löskuken som är deras tolkning av en Wii-mote och kameran som ska registrera eländet ser inte bra ut alls och den största frågan är var fan man ska få plats med alla dessa kameror och grejer. Det talades mycket om hur de inte glömmer bort den riktiga skaran gamers utan att de bara vill få fler att avnjuta deras produkter, aka make more money like Nintendo. Till skillnad från Microsoft hade de faktiskt en eller annan titel till just Playstation Move som såg spelbart ut men det känns lite som att allt de tror folk ska bli uppspelta över är redan gjort, Nintendo har gjort det där för några år sen och den enda skillnaden är att ni gör det i full hd. Jag är lite tveksam till deras satsningar men med lite tur ska det väl bli nått av det här med. Jag står däremot fast vid att en lysande löskuk inte var en snygg designlösning.

När de väl börjar tala om spel så visades knappt någon exklusive vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att de valde att visa Killzone 3 och Infamous 2 veckorna innan E3 för att bygga lite hype. De visade däremot Little Big Planet 2 som såg riktigt bra ut. Förutom detta lät de verkligen tredjepartsutvecklarna dra deras maskin genom presentationen genom en mängd köpta "only on PS3" lösningar som de fixat och trixat med olika utvecklare vilket jag fann lite pinsamt men troligen nödvändigt för att få folk att köpa spelet till PS3 och inte till 360. Som vi alla vet är ju inte alltid tredjepartsliren fullt så klara till PS3 som de är till 360 i och med att många slarvigt portar spelet. Bayonetta till PS3 förblir det bästa exemplet på hur jävla illa det kan det gå. Final Fantasy XIV fick lite spotlight och spelet ser bara bättre och bättre ut. Gran Turismo 5 dök också upp som en exklusive som jag inte bryr mig det minsta om, bilspel har aldrig varit något jag orkat spela om det inte inkluderar någon galenskap eller en fet minigun som hänger på sidan av åket. Detta leder oss intressant in på Sonys största överraskning för PS3, nämligen ett nytt Twisted Metal. Lite tidigt att säga huruvida det blir bra eller inte men jag var väldigt förtjust i de tidigare delarna i serien så det ska helt klart bli intressant att testa när det släpps senare i år. 

När det gällde deras PSP så släpper de ingen ny maskin utan påpekar lite klumpigt att PSP är den enda bärbara maskinen för riktiga gamers. Ooohkej... kanske om det fanns lite jävla spel till den grabbar!? Störde mig lite hårt åt de avfärdar Nintendos konsol återigen som en maskin bara för småbarn trots att den har fler och bättre spel än PSPn som inte ens borde få kallas för en bärbar maskin, man måste ju ha den inkopplad i väggen konstant. Trots detta visades det upp i förbifarten en del intressanta titlar. Ytterligare ett portabelt God of War, Kingdom Hearts och The Third Birthday (Parasite Eve 3 högst troligen) som såg riktigt intressanta ut. Specielt The Third Birthday som är en titel jag ser fram emot riktigt, riktigt mycket. Var längesen man fick spela ett Parasite Eve.


E3 2010: Nintendo Press Conference

Nintendo har gjort det igen. De kliver in på E3 och gör precis som man ska göra. Mängder av häftiga och nya spel som visas upp för första gången och som givetvis är exklusives. De visar även upp bärbara spel som i det stora hela är relativt bortglömda av de övriga aktörerna och de visar upp ny teknologi. Tror aldrig jag varit så uppspelt över en ny bärbar maskin som jag är över Nintendo 3DS. Hela presentationen genomsyrades av en slags retromagi som fick mig att sitta och fnissa och jag kom på mig själv med att le sånna där leenden som inte är på beställning utan av ren och skär glädje ett flertal gånger.  Shigeru Miyamoto och flera andra sköna japaner i Nintendos toppskikt var där och presenterade sina artiklar och först ut var ett nytt Zelda spel till Wii som det har viskats om men som ingen har sett ett dyft av, förrän nu. I ärlighetens namn har jag sett för lite för att komma med en specielt nyanserad åsikt men som det ser ut nu så är det inte riktigt vad jag hade väntat mig. De har klivit ett steg tillbaka från det "mörka" och lite smådystra Twilight Princess och istället gjort något mer lättsamt, åtminstonde vad det gäller färgsättningen i spelet. Handlingen i spelet är fortfarande ett mysterium och den stora nyheten med spelet är givetvis att det bygger helt på motion controlls vilket inte Twilight Princess gjorde i och med att det utvecklades till Gamecube till en början. Zelda är alltid Zelda och jag betvivlar att spelet blir dåligt men det är inte min favorit ur Nintendo presentation. Efter Zelda så var det dags att visa upp ett nytt spel med Mario i huvudrollen, tyvärr inget plattformsspel utan ännu ett spel med en samling sportgrenar som Mario och hans vänner (och fiender) kan tävla i. Det lustiga med det hela var att det såg förfärligt roligt ut och det märks att det är grabbarna bakom fotbollsspelet som är tillbaka för att trimma fläsket på Mario. Långt ifrån någon favorit men klart godkänt.

Vid den här punkten i presentationen tog Nintendo vändningen från bra till fucking outstanding. De visar oss mer från Metroid: Other M som jag ser fram emot så mycket att jag nästan glädjekräks på tangentbordet och visar oss två helt nya spel, Donkey Kong Country Returns och Kirby: Epic Yarn. Oh my god är allt jag har att säga. Här grät jag fullkomligen av lycka. Klassiska Donkey Kong musiken börjar spela, Reggie avlägsnar sig från scenen och pang, rakt i ansiktet får vi Retro Studios Donkey Kong Country, vi får det så hårt i ansiktet och vi skriker bara efter mer. Båda spelen otroligt vackra sidscrollande spel som spricker i sömmarna med den där geniuna Nintendo magin som attraherar både barn och vuxna. Sen kom efterrätten. Goldeneye 007, det mytomspunna N64 liret, får en remake till Wii. Folk sket knäck. Jag måste ärligt säga jag var mer glad och uppspelt över DKC och Kirby men det ska helt klart bli spännande och se vad Nintendo kan göra för att få spelet att kännas fräscht igen. Förutom detta så visades Disneys Epic Mickey på scenen, något som man inte hört specielt mycket om och gissa om det såg bra ut. En lite mörkare och mer douchy klassisk Mickey som befinner sig på en sopptipp med kaserade Disney karaktärer och miljöer som är relativt creepy där han utrustad med en magisk pensel kan återställa eller sudda ut karaktärer och miljöer som får konsekvenser på den tydligen helt vansinniga storyn. Ska bli grymt intressant att se vad som blir av detta. 

Slutligen är det dags för Nintendo att visa Golden Sun till DS som alla väntat på och det ser riktigt stabilt ut. Där sitter man helt tillfreds när de börjar tala om sin nya maskin och man får se vad de har att bjuda på. Ett kraftpaket som ser ut som ett DS med grafiska muskler som en Gamecube, med 3D funktioner på nedre skärmen UTAN några glasögon eller andra hjälpmedel och en konstant upplink till wi-fi som plockar ned downloadable content till spel även om du inte spelar dem. Hur mycket av det här är rent påhitt frågar man sig när man sitter och tittar på en maskin som i stort sett är identisk DS:en fast med en liten analog sticka under d-paden. Well, sen visade det en trailer på ett nytt Kid Icarus spel som kommer till Nintendo 3DS och det var riktigt vackert så de överdriver verkligen inte det här med att deras bärbara maskin har en ordentlig uppsättning tänder när det gäller det grafiska, släng dessutom på möjligheten för 3D effekter och jag var helt såld. Efter detta fick en mängd utvecklare berätta vad de tycker om maskinen och vad de jobbar på till den, en hel del av detta var givetvis poänglös smörande till gagn för Nintendo men att höra att Metal Gear, Resident Evil och en mängd annat gott ska få en svängom på maskinen var precis allt jag behövde veta. Im fucking buying it. 


E3 2010: Ubisoft Press Conference

Ubisoft hade den klart sämsta presentationen i år och kanske till och med någonsin. Pinsam komiker stod för presentationen och gjorde sitt absolut bästa med sitt absolut värsta. Han sög, brutalt. Det hjälper givetvis inte att de flesta spelen var rent värdelösa och när idioten med laser-tag utrustningen kom springandes bland publiken så hoppades jag att de skämtade, men nej. Av någon anledning väljer det att visa en produkt som används utomhus, västar, sensorer och laser bössor som man ska springa och panga varandra med ute på en gräsplätt eller i skogen. Jag förstod faktiskt inte varför den idioten var där och varför han fick såpass mycket tid av deras presentation. Teknologin är inte ny, det var inte intressant att titta på och slutligen, det var inte ett jävla tv-spel! Det satt verkligen tonen för resten av presentationen som fylldes med ren smörja. Inget nytt Prince of Persia, inget Splinter Cell (obviously) och inget jävla Beyond Good & Evil som vi väntat på att få se något från. Det enda Ubisoft visade som var helt underbart var ett nytt Rayman spel i magiskt vacker 2d något som inte bara blev det bästa från Ubisofts pinsamma presentation på mässan utan även en av de spel som jag personligen ser mest fram emot från samtliga. Rayman har blivit misshandlad gång på gång under försöken att ta in serien i 3d och äntligen har man förstått att 2d är långt från dött. Länge leve pixlarna! Oh, de visade lite från kommande Assassin's Creed också, ser okej ut, I guess.


E3 2010: Electronic Arts Press Conference

Efter Microsoft var det dags för storfräsaren och sportspelspumparen EA att inta scenen. EA har levererat en mängd godbitar den senaste tiden och en hel del intressanta titlar. Eftersom de numera pimpar runt Bioware så förstår man att EA inte direkt har lite krut i bössan. Just därför är det väldigt konstigt att deras konferens var så otroligt tråkig. Den största och kanske enda behållningen för mig från deras get-together var Dead Space 2 och den titeln var inte direkt någon nyhet. De rider på gammal skåpmat och E3 är fel plats att bara förlira sig på redan utannonserade produkter. När man läser nyheter eller ser klipp från E3 vill man mötas av ny skit, dvs maskiner och spel som man inte hört talas om innan som ska skapa hype en lång tid frammåt. Likt Microsoft så var EA fruktansvärt dåliga på detta i år. Att de inte inkluderade Bioware i någon större utsräckning i sin presentation är för mig en gåta. Stor vikt lades på kommande Medal of Honor som ska utmana Call of Duty ordentligt med stöd från svenska DICE. Börjar kännas relativt "meh" nu med alla fps som cirkulerar, specielt när det är US. Army stronman som ska döda alla dumma araber, tyskar, ryssar eller vad som nu anses som ett ondskefullt land i dagsläget. Man börjar sakna Duke Nukem på något sätt. EA har samlat på sig en sjujävla massa utvecklare under åren med spenderade E3 med att presentera tre sportspel och ett nytt Need For Speed. Inte okej.


E3 2010: Warhammer 40.000: Dark Millenium Online

Så dök äntligen den första trailern upp på Vigil Games kommande Warhammer 40K MMO och der ser ut precis som jag förväntade mig att det skulle göra efter att jag spelar Darksiders tidigare i år som är skapat av samma utvecklare. Att der ser bra ut är det ingen tvekan om vid det här laget men det finns en hel del andra frågor som vi förhoppningsvis får svar på under veckan när THQ går igenom lite ur sin katalog. Förhoppningsvis är crafting och dylikt totalt bortplockat och förhoppningsvis är det quests och dylikt i form av missions av det mer episka slaget som planetery drops och annat myspys. Verkar ju vara relativ fokus på fordon och action med både bössor och tillhyggen så det ska bli intressant att se hur allting strålar samman i den slutgiltiga produkten. Intressant var dock att Vigil Games valt att behålla samma trailermusik de hade till Darksiders, relativt träffande men känns det inte lite slappt?


E3 2010: Microsoft Press Conference

Right. Igår så rivstartade E3 på allvar och Microsoft var först ut med att hålla en flashig get-together där vi får se vad de har att bjuda på under de kommande året and beyond. Microsoft har varit ett relativt starkt kort på tidigare mässor och anledningen att jag nämner detta är för att de inte höll måttet i år. Med undantag för Ubisoft, som jag ska presentera mina åsiker kring senare, så var Microsoft klart sämst i klassen i år. Få exklusives, knappt något tredjepartsstöd under konferensen, på tok för mycket fokus på Kinect och knappt några nyheter alls, ja menar vi älskar alla Gears of War 3 men vi har känt till att de ska komma förbaskat länge. Enda nyheten de hade att bjuda på var egentligen att de ska få ett exklusivt spel av Crytek (utvecklarna av Crysis) som ryktas vara ytterligare en arg grek (troligen spartan) som ska klyva skallar och hugga knän. Helt klart intressant, men inget mer än en hastigt ihopslängd cg-trailer lämnade inte direkt några enorma intryck på mig. Vad som däremot lämnade mig med ett relativt starkt intryck var överaskande nog Halo: Reach. Jag har aldrig varit något större Halo fan utan tyckt det varit pretty basic shootan gaem 101 med en intressant story men Reach såg riktigt bra ut, både rent estetiskt och spelmässigt. De visade dessutom spacecraft dogfighting som såg väldigt grymt ut. Ett spel jag nästan garanterat kommer älska i singleplayer men inte orka spendera specielt mycket tid med i multiplayer. 

Gears of War 3 visade dessutom tänderna ordentligt. 4-player co-op, grymma nya finishers, möjlighet att ta en human shield, fästa granater på och sedan sparka iväg idioten in hans polare såg bara så fräscht ut. Fräscht är ett ord som på något sätt sammanfattar det hela rätt bra. Otroligt kul att se men vi visste alla att Gears bara skulle bli bättre så det kom inte direkt som någon överraskning. Att så stor del av Microsofts tid skulle gå åt till att tala om Project Natal (Kinect) var ju inte oväntat men som man hade förväntat sig så känns det mest som att de leker med tuff teknologi som kanske kunde användas på ett bättre sätt någon annanstans. Teknologi säger inte ett skit om man inte har något intressant att backa upp det med och tyvärr så kommer Kinect att överösas med partyspel a la Wii-sports i high definition. Shit is old. Enda som visades av intresse till Kinect visades inte ens på Microsofts konferens utan först senare av Ubisoft på deras utvalda tid (som vi ska tala om sedan) och det var Child of Eden av Tetsuya Mizuguchi, skaparen av bland annat Rez och Lumines, och är en slags visuell resa av blandade genrer som pussel, shooter och plattform till rytmisk musik. Såg väldigt intressant ut. 

Microsoft visade även upp en slimmad variant av sin 360 med en 250gb hårddisk och wi-fi. Inte överdrivet vacker men större hårddisk, möjlighet till wi-fi och bättre kylning (vilket troligen resulterar i mindre RROD?) så är det helt klart värt besvärtet. Tja, i alla fall om min maskin går sönder. Av allt som Microsoft visade så var det nykomlingar på Arcade som kändes mysigast och det som fick mig att dreggla som allra mest var Dust: An Elysian Tail som har tunga Vanillaware vibbar med vacker tvådimensionell grafik och sidescrolling action. Microsoft förlorade inte ansiktet helt men med lite väl mycket media cirkus kring Kinect så glömde de väl bort vad som är viktigast på E3, bygga hype för kommande spel som i deras fall gärna ska vara exklusives. I mitt fall gör det detsamma, fanboys are losing out och tar man spel på allvar bör man äga alla maskiner ändå. Avslutar med trailern på min utvalde favorit från Microsofts event, något jag kommer hålla ögonen på.


E3 2010: Warhammer 40.000: Space Marine

Så fick vi äntligen en debut teaser och det ser ut som grabbarna på Relic har arbetat arslet av sig. Jag kan, utan att skämmas, säga att jag fick utlösning minst två gånger under den här trailern. Hoppas på mer gameplay och en genomgång senare i veckan när det blir mer fokus på spelen och inte de stora företagen.


E3 2010: Assassin's Creed: Brotherhood

Säga vad man vill om Assassin's Creed men grabbarna på Ubisoft är duktiga på att göra trailers.


GT TV: E3 All Access

Avslutade just det relativt hårt hypade GTTV avsnittet gällande E3, där de ska ha en sk early access till den stora spelmässan med en mängd trailers och nyheter en "hel vecka" innan den egentliga mässan. Sanningen är däremot en annan. Frågan är varför de väljer att sända avsnittet när de redan dagarna innan släppt alla trailers på deras hemsida. Istället blev hela avsnittet en halvtimmes sändning av repriser och pinsamma insatser av samtliga deltagare, där är Daniel Kayser inräknad, en person som brukar göra grymma insatser och komma med smarta inlägg. Varför man väljer att ha en guest hostess som är Americas #1 Top Modell är beyond me. Hon kommer in vickar på stjärten, påstår sig vara en jävel på Gears of War med Torque Bow och låter sig utseende väl berömmas avde övriga programledarna. Pinsamt. Riktigt pinsamt. Enda träffsäkra är när de talar till nörden i mig och plockar ut en mängd herrar klädda som Stormtroopers, Helghast soldiers och Isaac från Dead Space. That shit is awesome. Specielt när det görs på allvar. Om man bortser från att resterande var en lekstuga och att samtliga trailers var old så kan det ju ändå vara av intresse att höra vad jag fann intressant bland dem. Well, truth be told inte mycket. Killzone 3 var en intressant trailer givetvis, såg den när den dök upp på nätet redan i början av veckan men ska jag vara ärlig så såg det ut som Killzone 2 med strössel. Lite mer sekvenser för melee kills, man ska tydligen kunna sparka, snö- och isbanor och jetpacks. Ser bra ut men om det spelar likadant som Killzone 2 lär det inte bli mer än eyecandy för är det nått spel som känns som generics shooter 101 så är det Killzone 2. Intressant var dock att see Itagaki krypit över till THQ efter att Team Ninja sparkat ut honom och har nu gjort ett Ninja Gaiden liknande lir med större fokus på eldvapen. Lite meh, men å andra sidan för tidigt att säga om det blir lika hett som Ninja Gaiden. Knights of the Old Republic får en ny riktigt snygg trailer men gameplay saknas fortfarande, Bioware brukar göra rätt för sig så den som vill spela Star Wars MMO lär inte bli besviken. Force Unleashed 2 ser ut att bli mycket bättre än originalet och har enorm potential att bli ett av årets bästa actionspel. Dead Space 2 visade i veckan upp sin första gameplay trailer och allt jag har att säga om det är att det ser ut att bli precis lika bra som originalet om inte bättre, Necromorphs, beware!   

roflspace

E3 2010: Ilomilo

Ilomilo ser utan tvekan ut at kunna ta många hjärtan med storm när det dyker upp på XBLA under nästa år med sina gulliga karaktärer och charmiga musik. Väldigt få puzzelspel som ser ut att vara roliga innan man spelat dem men Ilomilo ser väldigt roligt ut så det är absolut något jag ska hålla ögonen på.


E3 2010: Marvel Vs Capcom 3: Fate of Two Worlds

Deadpool och Dante. Epic? Fuck yes.


Bitpop: Cheetahmen

När jag såg senaste AVGN så slogs jag av främst två saker; vilket brutalt sugigt spel Cheetahmen är samtidigt som det hade en av de mest bereoendeframkallande tunes jag hört, vilket är relativt tur med tanke på att det är den enda melodin i hela spelet. Så badass och landar direkt i min playlist, check it out.




I'm gonna go play the vidya, catch you fools lata

I takt med att min samling nu precis nått den magiska gränsen på 1000 olika titlar så kände jag att det var dags att sätta fokus på min blogg på det som är fokus i mitt liv. Jag kommer att fokusera till 100% på att kommentera nyheter, trailers och förehavanden i spelvärlden och min samling kommer att få mer rum i bloggen än den tidigare fått med små axplock och retrotexter samt uppdateringar med bilder på alla nya inkomna spel. Det är ett försök att få en mer strukturerad blogg samtidigt som det är ett incitament att få mig att uppdatera oftare, något jag varit totalt värdelös på att göra under tiden jag betraktat den som en digital dagbok som jag inte visste vad jag skulle fylla med. Ser fram emot at dela med mig av det jag tycker allra bäst om med dem som tar sig tid att läsa bloggen, troligen mina närmsta vänner, samtidigt som det ska bli skönt att få börja skriva av sig lite gällande retrotexter, åsikter kring nya testade spel, spel som åker in i samlingen och verkligen dela med sig av tv-spelsmagi när den vart som allra bäst. Att jag väljer att sparka igång under den analkande E3 mässan är förhoppningsvis ett tecken på att jag kommer hålla bloggen relativt uppdaterad under den kommande veckan.

RSS 2.0