Testat: Transformers War for Cybertron

I skrivande stund har jag precis avslutat kampanjen i Transformers War for Cybertron och det första jag har att säga är wow vilket underbart spel för personer som tyckter om Transformers, det är såpass bra faktiskt att den bittra smaken från Michael Bays filmer (som spelet ej är baserat på) nästan har försvunnit. War for Cybertron påminner mer om Playstation 2 spelet Transformers än filmlicensspelen vilket givetvis bara är till gagn för denna nysläppta energon-stinta skönhet. Spelet är inte utan problem, inte alls, men rösterna (klassiska G1 uppsättningen), musiken och den tunga retrokänslan trots att allt är nytt, fräscht och mycket mörkare väger upp de få minus man kan hitta. Kampanjen är välskriven och de flesta karaktärer man vill se finns med i denna begynnelsesaga om inbördeskriget som slet isär Cybertron fullständigt. Favoriterna är givetvis Soundwave på Decepticons sida och stenhårdingen Optimus Prime himself när det gäller Autobots. Tyvärr var Shockwave bara en Gamestop pre-order bonus karaktär vilket stör mig men man kan inte få allt antar jag. Spelet är skönt run and gun på linjära banor som alla slutar i en episk strid med en boss, om man tröttnar på springa och skjuta så är det bara förvandla sig vilket man kan göra när man vill. I mångt och mycket känns dock transformationerna som något de valt slänga in i spelet för att de trots allt är Transformers. Missförstå mig rätt nu, transformationerna är coola men tyvärr inte alltid fullt så användbara, under striderna med bossarna används fordonsformerna främst för att snabbt ta sig från ena sidan av rummet till det andra eller för att snabbt komma åt hälsa eller extra ammo. Vissa är givetvis effektivare än andra men det är främst i multiplayer som fordonen blir viktigare. Vill man susa fram fort i capture the points med en scout klass som förvandlar sig till ett snabbt landfordon eller vill man vara tung och slö som en pansarvagn. You tell me.

Förutom fordon så har varje robot lite olika förmågor. Optimus har exempelvis möjlighet att ge ifrån sig krigsvrål som ökar försvar och attack under en viss tid, Soundwave kan plocka fram en sentry gun och Megatron har möjlighet att stjäla livskraft. Finns fler varianter som deployable shields, whirlwind attacks och cloaking för att nämna några.

Multiplayer är helt okej men fokus enligt mig ligger på Escalation (spelets "horde" mode) där man ska bekämpa våg efter våg av fiender eller att spela co-op i kampanjen som, så här i efterhand, känns precis som att det var tänkt. På varje bana får man välja en av tre Transformers, de övriga två kontrolleras antingen av personer du spelar co-op med eller med AI:n som är helt och hållet uppåt väggarna värdelös. Jag spelade igenom kampanjens tio kapitel på normal själv och kan säga att jag, specielt under vissa bossar, skrek av frustration för att mina kamrater står och petar sig i naveln i ett hörn i rummet. Inte ok. Multiplayern i övrigt tillåter spelaren att skapa en egen robot till den klass man vill spela (Leader, Soldier, Scout, Scientist) och utrusta den därefter. Jag kommer tveklöst att investera mer tid i spelet i både multiplayer samt kanske tackla spelet i co-op på hard om möjlighet finns. Jag gillade det verkligen och det är tveklöst en av försommarens mysigaste överraskningar. Autobots, roll out!  


Kommentarer
Postat av: gestur

hmm, trevligt om det är så bra som du säger :)

2010-06-28 @ 21:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0