Årets Äventyr



Darksiders: Wrath of War

 

Oavset hur jag vrider och vänder på alla bra äventyrsspel (omfattar en ofantlig mängd titlar) som släppts i år så slutar det ändå med att jag alltid plockar fram samma spel. Detta spel är Darksiders, ett spel som varken gjorde extremt bra ifrån sig på betygskalorna eller när det gäller försäljning. Spelet ansågs vara ett plagiat på Zelda och ett ganska osmakligt sådant med tråkiga karaktärer och det var det ena felet med det andra som lades fram i recensionerna. Jag är en av dem som fullkomligen älskade spelet och anser att det har mer kopplingar till Legacy of Kain serien än till Zelda när det väl kommer till kritan. Jag är en stolt Legacy of Kain beundrare som fick tårar i ögonvrån när jag insåg att Darksiders är det närmsta vi kommer ett nytt Legacy of Kain spel nu när Crystal Dynamics bara föredrar att designa fröken Lara Croft med större eller mindre byst gång på gång. Spelet påminner starkt om någonting som Blizzard hade kunnat koka ihop med tanke på designen, det är huvor, lysande ögon, enorma axelvaddar och dylikt som attraherat personer till Blizzards spel under en väldigt lång tid. Hur recensenterna i Darksiders fall finner designen smaklös och i Blizzards fall alltid finner den träffsäker och snygg är för mig en gåta. Spelet i sig har inte den mest fantastiska handlingen man kan tänka sig men den är förvånansvärt djupt för att vara ytterligare en berättelse om hämnd och kriget mellan himmel och helvete med en mängd plot-twists och ett slut som lämnar spelaren med tårar i ögat och hakan på golvet. Spelets soundtrack är helt och hållet orgasmartat och skådespelarinsatserna i spelet är bra, nästan lika bra som Legacy of Kain som, än idag, är bland det bästa i voice acting du kan lyssna på. Brutala strider och episka bossar i all ära men det var samlarnerven som gjorde att Darksiders med sina intressanta pussel och hemligheter till en av årets absoluta pärlor. Att spelaren dessutom har en brinnande häst vid namn Ruin att rida på i denna massiva värld gör ju inte direkt saken sämre.

 

 

Årets Bubblare


Castlevania: Lords of Shadow

 

Det är i det närmaste oundvikligt för mig att nominera Castlevania till dagens kategori med tanke på hur mycket jag verkligen tyckte om denna så kallade re-boot. Jag är kanske en av de få personerna som tycker att Castlevania: Lords of Shadow var långt bättre än God of War III och det mycket på grund av betydligt vackrare miljöer, det mer majestätiska soundtracket och givetvis settingen, en övergotiskt representation av östeuropa sänker ett dystopiskt grekland anyday. Gabriel, trots att han var en relativt platt karaktärer, känns mycket mer sympatisk och hjältelik än den betydligt mer brutala Kratos, vars stil klart kan uppskattas, som börjar bli småtrist, jag menar hur arg kan han fortsätta att vara? Castlevania var ett spel som tog många risker när det gällde att vända upp och ned på allting vi lärt oss älska kring serien genom de många åren men jag tycker utvecklarna gjort ett superbra jobb med att ge oss något som innehåller sådant vi vill ha, trots att det ser annorlunda ut. Ska bli spännande att se huruvida det kommande DLC:et (och uppföljaren får vi väl hoppas) kommer att förklara de frågor som ställs mot slutet av äventyret, jag kan vara kritisk mot ett och annat men i det stora hela har de gjort ett kalasjobb. Det enda som saknas, trots ett stabilt orkestralt soundtrack, är mer av den klassiska musiken. Vampire Killer dyker upp i spelet i en intressant tappning men med tanke på att Castlevania är en tungviktare när det gäller musik så känns det märkligt att de inte tog till vara mer på det arvet.

 

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets äventyr': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.

Kommentarer
Postat av: NuYu

Du, bästigt val. Förstår inte heller hur folk kan finna designen smaklös, kanske vid en första anblick, men spelet bara växer, och designen känns väldigt träffsäker efter ett tag. Och enhetlig, först och främst enhetlig. Och tempel sedan, banstrukturen, variationen, röstskådespelarna. Ett mycket bra spel som fått oförtjänt lite uppmärksamhet.

2010-12-17 @ 11:36:01
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Lunandrez

Kul att Darksiders plockar hem vinster i kategorin också, även om jag tyckte det fanns en del annat som överträffade spelet på äventyrsfronten. Årets stora överraskning (om man frågar mig), ett riktigt bra spel!

2010-12-17 @ 12:12:35
URL: http://lunandrez.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0