Årets Rollspel



Årets J-RPG 


Demon's Souls


Demon's Souls är ett atmosfäriskt, utmannande och vanebildande spel som, enligt mig, inte bara är ett av årets (och fjolårets då jag faktiskt importerade mitt exemplar) bästa spel utan det absolut bästa spelet till Playstation 3. Det är utmanande på ett sätt som är tillfredställande och får spelaren att uppskatta sina framsteg. Det är vackert och storslaget med en design som osar tragedi och melankoli när man vandrar runt i det ruttnande riket och den kusliga musiken sätter kläm på atmosfären med stråkar och körer och ensliga pianoslingor. Det har ett djupt stridssystem, mängder av vapen, rustningar, förmågor och möjlighet till uppgraderingar av olika slag. Det har ett unikt online-läge där spelare (när de är vandrar runt som själar) kan ansluta sig med andra spelare och slåss tillsammans för att på så sätt vinna sin kropp tillbaka eller infektera en annan spelares värld och försöka döda den spelaren för att få sin kropp tillbaka samt alla själar han/hon bär på sig. Det är ett spel där man ständigt är på helspänn efter fiender, fällor och andra spelare. Man kan även lämna medelanden i sitt spel i form av lysande runor som personer i sina egna spel kan läsa. Det kan vara hjälpsam information eller information som du lämnat för att lura en spelare in i en fälla eller ett bakhåll. Det är svårt att förklara alla unika spelmoment som spelet innehåller i en text av det här slaget och kanske lite av charmen är just att uppleva det själv för Demon's Souls är tveklöst en upplevelse likt ingen annan.



Årets W-RPG


Mass Effect 2


Mass Effect 2 är tveklöst ett av årets absolut bästa spel med en värld som redan i första spelet var intressant men här tas till nya episka höjder. Sällan har jag varit så intresserad av samtliga karaktärer jag stött på och kanske främst min besättning som jag varit när jag spelat Mass Effect 2. Jag vill höra varenda dealj från mina följeslagare och suga åt mig så mycket stoff från den häpnadsväckande värld som Bioware byggt upp åt oss. När atmosfär, handling och skådespel är såpass tight som den är i Mass Effect 2 så har spelet vunnit över mig oavsett hur dassigt resterande aspekter av spelet verkligen är. Problemet är dock att Mass Effect 2 har knappt några dassiga aspekter och väldigt få saker att klaga på. Det är tight third-person shooting med inslag av rollspelselement i form av erfarenhet och olika förmågor som karaktärerna kan lära sig och använda sig utav. Rent estetiskt är spelet en pärla och det grafiska går hand i hand med ett lysande soundtrack som gått extremt varmt hemma hos mig under en väldigt lång tid. Det är sällan en uppföljare gjort så mycket rätt som Mass Effect 2 gjort sedan den första delen i serien och trots att många hänger läpp över att spelet "dummas" ned och blir mer action än rpg så rör det mig inte i ryggen så länge som manus, skådespel och atmosfär håller den höga klass som det faktiskt gör. Nu hoppas vi bara på gästspel från en återställd Saren i Mass Effect 3 så kan jag dö lycklig.




Årets MMO

World of Warcraft: Cataclysm

Blizzard gör ett snart sex år gammalt spel fräscht igen genom att vända världen upp och ned och låta spelaren plocka upp spillrorna av det Azeroth som en gång var. En produktion i sedvanlig Blizzard-anda och spelets tveklöst bästa expansion. Om det får en avdankad raidare som avsvurit sig spelet fler gånger än jag kan minnas (sålt mitt konto varje gång...) att återigen återvända till Azeroth så kan jag gå i god på att spelet är riktigt bra och extremt vanebildande. Nu spelar jag mest casual med inslag av skön PvP, jag kommer fundera mer än en gång innan jag börjar ägna mig åt att härja i ett guild och ett raidingschema igen.
 



Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets rollspel':
Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Gaminggrannar, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.


Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Cataclysm har väl inte direkt någon konkurrens på MMO-fronten. Inte för WoW någonsin har det, är ju så fantastiskt bra spel Blizzard lyckas att skapa. Inte för jag själv spelat något i Cataclysm (la ner spelandet rätt så snart efter WotLK-releasen), men har svårt att se att Blizzard skulle göra fel nu. Spel gör de alltid bra, även om de kan göra dåliga beslut med vissa ändringar de gör under spelens levnadstid. :)

2010-12-16 @ 20:19:17
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: 8bitninja

Tveklöst. Men att vända upp och ned på det Azeroth vi sprungit runt i under snart sex års tid var klart behövligt. Den stora världen som vi lärde oss älska till en början fungerade ju innan Cataclysm bara som en seg grind innan man kunde ta sig till Outland och vidare till Northrend. När spelare väl var där låg Azeroth tomt.

2010-12-16 @ 22:26:27
URL: http://thenoobschoolbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0