Årets Spel 2

 

Årets Spel 2:a Plats


Super Street Fighter IV


Det finns inget spel i år som jag spelat så mycket som Super Street Fighter IV. Inget annat spel kommer ens i närheten av de antal timmar jag investerat i Capcoms senaste utgåva av denna fightingpärla. Något som är ännu mer glädjande är att bland de tio extra karaktärerna så finns det en helt ny fighter. En stjärna från turkiet med röd hy, härligt turkos korallinspirerad frisyr som fortsätter ned i en liten snitsig mustasch, svällande muskler, ett par tighta kisbet (läderbyxor) och en enorm tunna olivolja. Hans namn är Hakan, han är en turkisk oljebrottare och han älskar sina döttrar. Jag var intresserad av Hakan enda sedan jag såg reveal-trailern.

 

 

Musiken, humorn, designen och framförallt den vansinniga spelstilen såg helt makalös ut. Problemet är att jag inte visste om jag ville lära mig spela en grappler och körde istället till en början på säkra kort som Akuma och nykomligen Juri som passande min relativt offensiva spelstil. Under sommaren så utvecklades kärleken till den ryska cyklonen Zangief istället och jag började bekanta mig med grapplers i och med honom. När vi ett gäng slagsmålssugna grabbar, på GamingGranars initiativ, började mötas tisdagkvällar på XBOX LIVE för att bytlåna knogsmörgåsar så valde jag att lära mig spela Hakan. Det har varit en relativt mödosam men förbannat upplyftande process. Jag är inte i närheten av att vara fulllärd eller proffessionell men jag bangar inte för stryk, jag älskar att olja in mig och älskar varenda minut av det. Oavsett om jag spelar online mot randoms eller om jag spelar endless battle med lirarna på tisdagkvällar eller om jag kramar skiten ur en polare offline i tvåspelarläget så har jag väldigt, väldigt kul. Man kan tala om World of Warcraft, att vara pro och noob, man kan tala om Call of Duty, Halo, om vem som äger och vem som förtjänar att få lite pungsmakande tepåse klappad i pannan men allt det där är barnstuga, ren och skär kindergarten jämfört med den upplevelse ett fightingspel som Super Street Fighter IV erbjuder. Här märks det när man blir bättre och striderna avgörs inte av varken n00btubes eller spawncampers eller den som lärt sig lyssna mest på den fjortonårige raid leadern som skriker som en idiot över ventrilo, oh no, här handlar det om skill, snabba reflexer, strategi, känna till hitboxes samt att kunna läsa sin motståndare. Det är, enligt mig, den ultimata upplevelsen när det gäller att spela mot andra spelare. One on one, you versus me och "looks like it's time to oil up!".

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets spel. 2:a plats': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Victoria Saade.


Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Oj, Super Street Fighter IV på en andraplats minsann. Jag gillar spelet men är inte fightingfantast på den nivån att det har gått hem så väl att det var i närheten av topp-5 över årets spel. Det bästa fightingspelet jag vet är det hur som helst, har spenderat mycket tid med det. ^_^

2010-12-23 @ 10:36:15
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: NuYu

Spelade detta som en tok på Gamex, fruktansvärt kul spel. Suger dock på det, är själv en sådan som inriktat sig på en annan genre som kräver skills och enbart detta: shoot 'em up. fast jag är rätt dålig på dem också.

2010-12-23 @ 17:55:16
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: GAMER-KVÄLL

I natt kommer vi på GamerKväll att dela ut massvis med spel och DLC-koder till Xbox 360, PC, Mac, iPhone och PS3. GOD JUL!

http://gamerkvall.blogg.se

2010-12-24 @ 02:21:47
URL: http://gamerkvall.blogg.se/
Postat av: Joakim

Underbart med SSFIV-kärlek! Det är ett spel som tagit oändligt med timmar av mitt liv, och lika mycket som jag har hatat det har jag älskat det. Även vågat få stryk på DH-turneringar. Sicket spel, sicken community. Man måste älska det!



Men fan.. Hakan!? Usch! Jobbig karaktär man i princip aldrig möter. Spelar du över live eller psn?

2011-01-30 @ 13:02:16
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Krille

Helt missat ditt inlägg Joakim! Jag spelar över LIVE. Min GT: Deadly8bitNinja

2011-02-04 @ 09:51:00
URL: http://www.8bitninja.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0