Årets Sport



Årets Racing

 

Blood Drive

 

Kan tyckas märkligt att jag återigen är och tummar på en budgettitel med tanke på vilka releaser vi haft, särskilt på racingfronten, i år. Det beror helt enkelt på att sport och racing inte intresserar mig för fem öre. Jag tycker inte om att utöva sport, jag tycker inte om motorer eller att köra bil, jag tycker inte om att se på sport eller rally eller någon annan motorsport så jag har precis lika svårt att finna något intresse av det årliga hockey eller fotbollsspelet som jag har med seriösa racingspel som exempelvis Gran Turismo. Sport och racing av arkadtypen med sjujävla farter och/eller en god dos våld är däremot en annan femma, spel av den sorten kan jag spela och rent utav tycka väldigt bra om. En till anledning till att Blood Drive får lite mer kärlek än det kanske förtjänar beror helt enkelt på att jag testat ytterst få bil och sportspel i år som lockat. Några spel jag vet att jag vill testa men inte kommit mig för är Sonic & SEGA All-Stars Racing, Blur och nu senast Need for Speed Hot Pursuit. Av de spel jag faktiskt har testat så är Blood Drive årets klart bästa. Blood Drive beskrivs enklast och rättvisast som en mix mellan Twisted Metal och Carmageddon. Det rör sig alltså om ett gäng vansinniga förare i ett gäng deformerade vrålåk som är bestyckade med allsköns vapen och atteraljer som ska tävla i ett gäng arenor med lite olika spelregler. Ibland är målet att skrota sina motståndare, ibland att komma på första plats i ett vanlig lopp runt arenan, plocka flest checkpoints och eventuellt kötta flest zombies. Precis, ni hörde rätt, det är zombies i det här spelet också (likt de flesta spel från i år) och de vandrar omkring på arenorna och är båda hinder och fiender. De kastar sig efter fordonen, hänger kvar, försöker krossa rutor för att ta sig in och annat ofog som de odöda pysslar med förjämnan. I mångt och mycket är det arkadracing när det är som simplast och även våldsammast och det är barnsligt roligt. Spelet slår dock inte på stora trumman när det gäller någon särskild aspekt. Grafiken är smådassig, kontrollen är bara precis funktionell, någon intressant story finns givetvis inte att ta del av samt att en del ljudeffekter kan vara riktigt dåliga. Vad som däremot håller spelet flytande är dess enkelhet och vanebildande spelmoment. De olika mål man får i varje arena gör att spelet hålls fräscht och matcherna är snabba och fulla med ös, inga utdragna långa lopp med andra ord utan trånga missildoftande och actionpackade batalljer som gör sig extremt bra ihop med ett par polare i soffan eller över LIVE eller PSN. Det är inte ett spel för alla men med sitt extremt låga pris är det en klar actionrökare att leka med tills nya Twisted Metal dyker upp nästa år för att stilla hungern på alla oss som inte pallar att köra runt i en ring utan hellre spränger varandra i luften eller plöjer ett gäng zombifierade fotgängare.

 

 

Årets Sport:

 

Blood Bowl – Legendary Edition

 

I år släpptes den ultimata utgåvan av Blood Bowl (som släpptes förra året). Fler raser, fler arenor, mängder med buggfixes och en rejäl dos polish gör att vi äntligen får uppleva den bästa digitala versionen av det brutala fantasy fotball brädspelet av Games Workshop. Jag hade fruktansvärt roligt med den relativt dassiga XBOX 360 portningen som släpptes i slutet av förra året men på grund av att spelet får otroligt lite stöd till 360 till skillnad mot för PC så valde jag att köpa Legendary Edition och har inte ångrat mig alls. Jag laddar upp mitt 360 exemplar ibland för att spela singleplayer men ska man ge sig ut online, då är det PC som gäller (då 360 saknar stat-trackning och league-play där man får behålla alla stats och dylikt man fått på sina spelare). För den som inte vet vad Blood Bowl är för något så tänk er amerikansk fotboll men istället för en mängd uppblåsta jänkare så har ni allehanda oknytt (samtliga hämtade från Games Workshops Warhammer värld) som krossar varandras skallar och lever rövare på spelplanen. Det är även ett turbaserat spel så det är ingenting för den otåliga MADDEN spelaren (vem fan spelar det ens?) utan det gäller att med taktik, list och en god dos tur med tärningsslagen krossa sin motståndare och ta hem pokalen.

 

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets bil/sportspel': Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Pixelviking, Savepunkt, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Blood Drive har jag inte hört talas om förut, och det här med att det finns zombies lockar ju inte mig direkt, så anti som jag varit mot det efter att det dyker upp precis överallt. :P



Blood Bowl däremot har jag hört gott om ifrån några polare. Vet inte riktigt om det känns som min grej direkt, dock.

2010-12-15 @ 10:21:40
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: 8bitninja

Fair point. Jag är dock av åsikten att man ALDRIG kan få för mycket av zombies och ninjor. Pirater dock, usch, dem kan man lätt bli mätt på.

2010-12-15 @ 10:28:00
URL: http://thenoobschoolbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0