E3 2010: Microsoft Press Conference

Right. Igår så rivstartade E3 på allvar och Microsoft var först ut med att hålla en flashig get-together där vi får se vad de har att bjuda på under de kommande året and beyond. Microsoft har varit ett relativt starkt kort på tidigare mässor och anledningen att jag nämner detta är för att de inte höll måttet i år. Med undantag för Ubisoft, som jag ska presentera mina åsiker kring senare, så var Microsoft klart sämst i klassen i år. Få exklusives, knappt något tredjepartsstöd under konferensen, på tok för mycket fokus på Kinect och knappt några nyheter alls, ja menar vi älskar alla Gears of War 3 men vi har känt till att de ska komma förbaskat länge. Enda nyheten de hade att bjuda på var egentligen att de ska få ett exklusivt spel av Crytek (utvecklarna av Crysis) som ryktas vara ytterligare en arg grek (troligen spartan) som ska klyva skallar och hugga knän. Helt klart intressant, men inget mer än en hastigt ihopslängd cg-trailer lämnade inte direkt några enorma intryck på mig. Vad som däremot lämnade mig med ett relativt starkt intryck var överaskande nog Halo: Reach. Jag har aldrig varit något större Halo fan utan tyckt det varit pretty basic shootan gaem 101 med en intressant story men Reach såg riktigt bra ut, både rent estetiskt och spelmässigt. De visade dessutom spacecraft dogfighting som såg väldigt grymt ut. Ett spel jag nästan garanterat kommer älska i singleplayer men inte orka spendera specielt mycket tid med i multiplayer. 

Gears of War 3 visade dessutom tänderna ordentligt. 4-player co-op, grymma nya finishers, möjlighet att ta en human shield, fästa granater på och sedan sparka iväg idioten in hans polare såg bara så fräscht ut. Fräscht är ett ord som på något sätt sammanfattar det hela rätt bra. Otroligt kul att se men vi visste alla att Gears bara skulle bli bättre så det kom inte direkt som någon överraskning. Att så stor del av Microsofts tid skulle gå åt till att tala om Project Natal (Kinect) var ju inte oväntat men som man hade förväntat sig så känns det mest som att de leker med tuff teknologi som kanske kunde användas på ett bättre sätt någon annanstans. Teknologi säger inte ett skit om man inte har något intressant att backa upp det med och tyvärr så kommer Kinect att överösas med partyspel a la Wii-sports i high definition. Shit is old. Enda som visades av intresse till Kinect visades inte ens på Microsofts konferens utan först senare av Ubisoft på deras utvalda tid (som vi ska tala om sedan) och det var Child of Eden av Tetsuya Mizuguchi, skaparen av bland annat Rez och Lumines, och är en slags visuell resa av blandade genrer som pussel, shooter och plattform till rytmisk musik. Såg väldigt intressant ut. 

Microsoft visade även upp en slimmad variant av sin 360 med en 250gb hårddisk och wi-fi. Inte överdrivet vacker men större hårddisk, möjlighet till wi-fi och bättre kylning (vilket troligen resulterar i mindre RROD?) så är det helt klart värt besvärtet. Tja, i alla fall om min maskin går sönder. Av allt som Microsoft visade så var det nykomlingar på Arcade som kändes mysigast och det som fick mig att dreggla som allra mest var Dust: An Elysian Tail som har tunga Vanillaware vibbar med vacker tvådimensionell grafik och sidescrolling action. Microsoft förlorade inte ansiktet helt men med lite väl mycket media cirkus kring Kinect så glömde de väl bort vad som är viktigast på E3, bygga hype för kommande spel som i deras fall gärna ska vara exklusives. I mitt fall gör det detsamma, fanboys are losing out och tar man spel på allvar bör man äga alla maskiner ändå. Avslutar med trailern på min utvalde favorit från Microsofts event, något jag kommer hålla ögonen på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0