E3 2010: Nintendo Press Conference

Nintendo har gjort det igen. De kliver in på E3 och gör precis som man ska göra. Mängder av häftiga och nya spel som visas upp för första gången och som givetvis är exklusives. De visar även upp bärbara spel som i det stora hela är relativt bortglömda av de övriga aktörerna och de visar upp ny teknologi. Tror aldrig jag varit så uppspelt över en ny bärbar maskin som jag är över Nintendo 3DS. Hela presentationen genomsyrades av en slags retromagi som fick mig att sitta och fnissa och jag kom på mig själv med att le sånna där leenden som inte är på beställning utan av ren och skär glädje ett flertal gånger.  Shigeru Miyamoto och flera andra sköna japaner i Nintendos toppskikt var där och presenterade sina artiklar och först ut var ett nytt Zelda spel till Wii som det har viskats om men som ingen har sett ett dyft av, förrän nu. I ärlighetens namn har jag sett för lite för att komma med en specielt nyanserad åsikt men som det ser ut nu så är det inte riktigt vad jag hade väntat mig. De har klivit ett steg tillbaka från det "mörka" och lite smådystra Twilight Princess och istället gjort något mer lättsamt, åtminstonde vad det gäller färgsättningen i spelet. Handlingen i spelet är fortfarande ett mysterium och den stora nyheten med spelet är givetvis att det bygger helt på motion controlls vilket inte Twilight Princess gjorde i och med att det utvecklades till Gamecube till en början. Zelda är alltid Zelda och jag betvivlar att spelet blir dåligt men det är inte min favorit ur Nintendo presentation. Efter Zelda så var det dags att visa upp ett nytt spel med Mario i huvudrollen, tyvärr inget plattformsspel utan ännu ett spel med en samling sportgrenar som Mario och hans vänner (och fiender) kan tävla i. Det lustiga med det hela var att det såg förfärligt roligt ut och det märks att det är grabbarna bakom fotbollsspelet som är tillbaka för att trimma fläsket på Mario. Långt ifrån någon favorit men klart godkänt.

Vid den här punkten i presentationen tog Nintendo vändningen från bra till fucking outstanding. De visar oss mer från Metroid: Other M som jag ser fram emot så mycket att jag nästan glädjekräks på tangentbordet och visar oss två helt nya spel, Donkey Kong Country Returns och Kirby: Epic Yarn. Oh my god är allt jag har att säga. Här grät jag fullkomligen av lycka. Klassiska Donkey Kong musiken börjar spela, Reggie avlägsnar sig från scenen och pang, rakt i ansiktet får vi Retro Studios Donkey Kong Country, vi får det så hårt i ansiktet och vi skriker bara efter mer. Båda spelen otroligt vackra sidscrollande spel som spricker i sömmarna med den där geniuna Nintendo magin som attraherar både barn och vuxna. Sen kom efterrätten. Goldeneye 007, det mytomspunna N64 liret, får en remake till Wii. Folk sket knäck. Jag måste ärligt säga jag var mer glad och uppspelt över DKC och Kirby men det ska helt klart bli spännande och se vad Nintendo kan göra för att få spelet att kännas fräscht igen. Förutom detta så visades Disneys Epic Mickey på scenen, något som man inte hört specielt mycket om och gissa om det såg bra ut. En lite mörkare och mer douchy klassisk Mickey som befinner sig på en sopptipp med kaserade Disney karaktärer och miljöer som är relativt creepy där han utrustad med en magisk pensel kan återställa eller sudda ut karaktärer och miljöer som får konsekvenser på den tydligen helt vansinniga storyn. Ska bli grymt intressant att se vad som blir av detta. 

Slutligen är det dags för Nintendo att visa Golden Sun till DS som alla väntat på och det ser riktigt stabilt ut. Där sitter man helt tillfreds när de börjar tala om sin nya maskin och man får se vad de har att bjuda på. Ett kraftpaket som ser ut som ett DS med grafiska muskler som en Gamecube, med 3D funktioner på nedre skärmen UTAN några glasögon eller andra hjälpmedel och en konstant upplink till wi-fi som plockar ned downloadable content till spel även om du inte spelar dem. Hur mycket av det här är rent påhitt frågar man sig när man sitter och tittar på en maskin som i stort sett är identisk DS:en fast med en liten analog sticka under d-paden. Well, sen visade det en trailer på ett nytt Kid Icarus spel som kommer till Nintendo 3DS och det var riktigt vackert så de överdriver verkligen inte det här med att deras bärbara maskin har en ordentlig uppsättning tänder när det gäller det grafiska, släng dessutom på möjligheten för 3D effekter och jag var helt såld. Efter detta fick en mängd utvecklare berätta vad de tycker om maskinen och vad de jobbar på till den, en hel del av detta var givetvis poänglös smörande till gagn för Nintendo men att höra att Metal Gear, Resident Evil och en mängd annat gott ska få en svängom på maskinen var precis allt jag behövde veta. Im fucking buying it. 


Kommentarer
Postat av: Sammet

Zelda utspelar sig före Ocarina of Time, dock. Right?

2010-06-17 @ 10:27:02
URL: http://sammet.livejournal.com
Postat av: Edvard

Goldeneye!!!!

2010-06-17 @ 10:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0