Testat: Pc-Engine shmup - Winds of Thunder

Det var med en stark eufori som jag bar hem det svintunga paketet som innehöll min senaste konsoll och numera hjärtevän från postens utlämningsställe här i måndags. Min Pc-Engine Duo RX hade kommit, det var ett tydligt faktum när den söta reliken stod brevid min Playstation 3 och spände musklerna. Efter att ha spenderat på tok för lång tid framför den nya maskinen så hade jag hunnit testa de flesta spel jag hade införskaffat och trots att en given favorit redan var funnen i och med Dracula X Rondo of Blood så fanns det ett spel jag helt enkelt inte kunde sluta spela. Detta spel var Winds of Thunder, ett lättsamt och förlåtande shoot 'em up med brutal musik och gameplay att dö för. Satt och spelade till strax efter klockan tre på natten innan det slog mig att jag måste jobba dagen därpå och var således tvungen att, med stor sorg, dra mig tillbaka från soffan och Winds of Thunder till sovrummet. Det är sällan ett shoot 'em up fångar mitt intresse på det här sättet vilket ofta beror på att shoot 'em up i regel är pissigt svåra vilket, för min del, innebär att även om spelet är kul men jag blir skoningslöst nedskjuten gång, på gång, på gång så tröttnar jag. Winds of Thunder är lite annorlunda, man tål mer än en träff, man samlar kristaller att handla power-ups (även continues) och man är ett riktigt flygande bad-ass i element rustningar och ett redigt svärd. Spelet är riktigt snyggt också, pixelkärlek gallore och med all skit som händer på skärmen samtidigt och den där japanska hårdrocken som pumpar i högtalarna så sitter man som gjuten i spelsoffan och tar in hela härligheten. Att man får välja banor i stil med exempelvis Mega Man och välja vilken elementrustning man vill ha till varje bana (har redan hittat ett bra mönster) är ju också ett snilledrag. Har ni inte en Pc-Engine eller Sega Mega CD så har ni ändå möjligheten att ladda ned spelet till Nintendo Wii Virtual Console och tro mig, ni kommer inte att ångra er.


Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Oh. Såg vädigt mycket fram emot att komma hem till Gbg, sno tillbaka mitt Wii och lira "Sin and Punishment 2: Star Successor", men lite mer casualfriendly-shooting med fräcka fiender? Ja tack, jag tar lite sånt också.

2010-08-11 @ 12:39:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0