Årets Bärbara

Giana Sisters DS


Årets bärbara spel i min mening är The Great Giana Sisters (Giana Sisters DS) ett spel som betyder extremt mycket för mig personligen och som känns lite extra småfräck när det dök upp till Nintendo DS här i Europa i somras. Att se Nintendos lilla sigill på ett spel som Nintendo själva motarbetade och hotade med stämning 1987 känns nästan lite overkligt. Spelet till Nintendo DS är förvisso en remake men du har möjlighet att låsa upp originalspelet genom att samla samtliga röda kristaller genom äventyret. För den som aldrig hann uppleva spelet (oftast i någon form av piratkopierad form då Nintendo var snabba att lägga locket på) till C64 eller Amiga så kan det vara ett bra tillfälle att förklara att The Great Giana Sisters var i det närmsta en skamlös kopia av Super Marios Bros där man istället för två bröder spelar två systrar. Nivåer från Super Mario var mer eller mindre plockade rakt av och systrarna hade möjligheter att kasta eldklot när de plockade en power-up samt att fienderna i de båda spelen var väldigt snarlika för att det skulle vara en slump för att nämna några av spelets likheter. Trots detta hittade Giana Sisters ett hem i många spelares hjärta och det var ett vanligt piratkopierat spel till Amiga bland knattarna i mitt umgänge och jag skall inte ljuga, många av oss, inklusive mig, gillade det långt bättre än Super Mario Bros. Till stor del berodde detta på musiken av den tyske kompositören Chris Hülsbeck som kom att bli legendarisk kanske främst på grund av Great Giana Sisters och Turrican. Koji Kondo gjorde ett superjobb med Super Mario, ingen tvekan om saken, men det var något med de toner som Hülsbeck lekte med som höll oss/mig likt ett järngrepp. Nu släpptes spelet till Nintendo DS och hela min värld rasade samman då jag spenderade hela sommaren med mitt Nintendo DS Lite och de båda väldigt saknade systrarna. Spelet är perfekt plattformande för en bärbar maskin då banorna är korta men många, svårigheten är extremt stegrande och det finns röda kristaller att samla på. Tightare spelkontroll hittar man knappt i Nintendos egna spel och musiken är att dö för. Visst, musiken förlorar ett visst mått av sin förtrollande klang när den tränger sig ut ur ett Nintendo DS och inte en Amiga eller bättre upp en C64 men det är fortfarande helt utsökt musik. Att se två plattformande systrar tycker jag inte heller hör till vanligheten så jag välkomnar dem åter med öppna armar och tackar för en av årets mysigaste spelupplevelser.

 

 

Årets Bubblare:


Dragon Quest IX / Valkyria Chronicles 2


Två titlar låg och bubblade ordentligt när jag försökte komma fram till det spel jag tyckte bäst om. Dels har vi Dragon Quest IX som mycket väl kan vara det mest beroendeframkallande bärbara rollspel du kan tänka dig och en av de få rollspel från japan som inte bara varit spelbart utan även väldigt bra. Valkyria Chronicles 2 var ett spel jag var lite tveksam till. De som sett någon av mina tidigare videobloggar vet att jag införskaffade spelet och var lite besviken att spelet släpptes till PSP istället för PS3 (då originalet var så bra) samt att spelet fått en betydligt infantil handling och karaktärerna (som förut var någorlunda vuxna) är nu samtliga högskoleelever som lever om som i vilken pinsamt dålig medioker anime som helst. Vad som däremot är intakt och till och med bättre än i originalet är de strategiska bitarna där exempelvis väder och moral spelar stor roll på slagfältet. Ingen av dessa två titlar lyckades klättra förbi Giana Sisters till toppen men de slåss tveklöst om en andra plats och är två titlar den hängivne spelfantasten bör slänga ett getöga, eller två, på.

 

 

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets bärbara': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spelgubben, Spelografi och Xboxflickan & Nikke.

Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Är inte en av de där som har spelat Great Giana Sisters men det hade absolut varit intressant att testa på, såväl originalet som DS-spelet. :D



Intressant att det letade sig fram trots att Nintendo motarbetade det så mycket förut.

2010-12-14 @ 11:18:50
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: NuYu

Giana Sisters DS, nice! Spelade originalet förra året - tror jag det var - för första gången och som du säger är musiken helt fantastisk. Har inte spelat DS-remaken men blev nu lite sugen.

2010-12-14 @ 16:25:35
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: NuYu

Giana Sisters DS, nice! Spelade originalet förra året - tror jag det var - för första gången och som du säger är musiken helt fantastisk. Har inte spelat DS-remaken men blev nu lite sugen.

2010-12-14 @ 16:25:55
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Robert (spelografi)

Spelade det till DS, men kan inte säga att det kunde konkurrera mot originalet Mario Bros. Men visst är det ett stycke spelhistoria som skrivs.

Däremot Dragon Quest var helt superbt. Personlige så hade jag nog hellre valt det som första plats om jag fick välja mellan dessa två.

Valkyria Chronicles har jag inte provat liksom föregångaren. Kanske blir det något som man kan inkassera nästa år. Har inte tänkt på det, så tack för tipset! :D

2010-12-14 @ 17:58:47
URL: http://spelografi.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0