Årets Barnspel


Donkey Kong Country Returns

Jag skulle inte vilja kalla Donkey Kong Country Returns för ett barnspel utan jag skulle vilja kalla det för ett förbannat bra spel som kan avnjutas av samtliga åldersgrupper och betvivlar stakr på att införandet av svordommar, en haschrökande Diddy och blod, när Donkey Kong sliter huvudet av hypnotiserade djungeldjur, skulle gjort spelet ett dugg bättre. Retro Studios har gjort ett utsökt jobb med att kittla nostalginerven samtidigt som de bjuder på ett helt nytt djungeläventyr men en alldeles perfekt svårighetsgrad. Möjligheten att spela två stycken samtidigt är också uppskattat, oavsett om man spelar med sina barn, barnbarn, kanske syskonbarn eller om man eventuellt sitter med sin sambo eller en god vän och en ordentlig flaska rökig whiskey att bjuda på. Nintendo (i det här fallet Retro Studios) har alltid haft en förmåga att skapa tidslösa spel som passar alla åldrar och Donkey Kong är som sagt inget undantag. Med sin charmiga pastelliga grafik och snitsigt designade fiender kombinerat med den ursköna musiken, som innehåller en hel del saftiga nostalgidoftande remixar, så kan man inte låta bli att hänföras och dra på smilbanden, gammal som ung.


 


Årets Bubblare:

Super Mario All-Stars


Finns det ett bättre sätt att låta sina barn uppleva äkta tv-spelsmagi än att låta dem spela något som man själv spelade när man var yngre? Super Mario All-Stars fick i samband med Marios 25-årsdag en utgåva på Nintendo Wii och det är nu möjligt för dagens unga att testa på Super Marios Bros ett till tre samt Lost Levels. Blev lite besviken att inte Super Mario World eller Mario 64 var med men det är fortfarande den ultimata Mario utgåvan för sina ringa 250 riksdaler.



SIDENOTE:
I och med att jag själv inte har några barn så är mitt urval helt och hållet spel som kan spelas av personer i alla åldrar och jag är hyfsat säker på att även om jag haft barn så hade jag hellre köpt dem spel av det slaget än dussinskräpspel som går att köpa på ICA för nitton svenska rikdsaler.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets barnspel': Ariez, BitGarden, Familjenspel, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Spelografi och Xboxflickan & Nikke.

Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Kul att se att det var hela två stycken som valde samma spel som mig i dagens kategori, då jag trodde jag skulle vara helt ensam om det valet. DKCR borde vara utmärkt för barn att spela, likt att jag spelade DKC-spelen när jag var så ung. ^_^

2010-12-12 @ 10:15:45
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: NuYu

Hade jag deltagit i denna kategori och vetat att folk tyckt DKCR var ett barnspel, hade jag också valt det. Men nu är det ju så att det är förbenat svårt och jag har därför svårt att rekommendera det för en väldigt ung människa. Fast kanske är det bara jag som underskattar deras förmåga att ta sig förbi den förjävliga näst sista banan i fjärde världen...

2010-12-12 @ 11:20:40
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: 8bitninja

Tycker inte att barn skall serveras skitspel bara för att det står att det rekommenderas för treåringar på boxen eller dylikt. Det funkade när vi var små, då funkar de för dem med! ^^ (insert "det var bättre förr!" var du vill)

2010-12-12 @ 11:47:37
URL: http://thenoobschoolbus.blogg.se/
Postat av: NuYu

Du har helt rätt. Insåg också att det faktiskt funkade för den där grabben på Gamex, han var ju rentav bättre än mig. Så det fick bli ett inlägg om saken. Lägg gärna till i din länklista.



http://bloggonoid.wordpress.com/2010/12/12/arets-barnspel/

2010-12-12 @ 13:23:47
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Keko

Haschrökande Diddy! ROLI!

2010-12-21 @ 10:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0