Årets Ljud


Att tvingas välja endast två spel i det guldår som var 2010 är svårt. Att välja endast två spel ur det guldår som var 2010 blir ännu svårare när det baseras på bäst och mest kreativ musik. För en person som, tro det eller ej, lyssnar uteslutande på tv-spelsdängor, chiptunes och bitpop så är det näst intill tortyr att berövas möjligheten att fylla ett inlägg med bara bra musik som presenterats via spel under året. (Note to self: Ett annat inlägg) Under året har vi bjudits på ett makalöst smörgåsbord av träffsäkra tunes och hårda riff. Allt från retrodoftande och trallvänliga bit-slingor till episka orkestrar och kastrater, som låtsassjunger på latin om hur illa ställt det är i Azeroth även denna gång, samt japansk acid-jazz med inslag av hissmusik. Allt helt klart i toppklass. Efter en del grävande bland årets releaser lyckades jag bestämma mig för två spel som jag anser förtjänar att lyftas fram lite extra.

Årets Mest Kreativa Soundtrack


Deadly Premonition / Red Seeds Profile


Det kanske kan tyckas märkligt att ett budget spel från Japan med tunga Twin Peaks vibbar, som blivit tilldelat tvivelaktiga betyg från världens spelpress, skulle ha ett bra soundtrack men saken är att Dealy Prominitions soundtrack inte bara är bra, det är helt fantastiskt vansinnigt. Musiken är ojämn, väldigt varierad och spelets samtliga låtar känns ofta malplacerade och saknar helt finess. Tidigt i spelet är det i stort sett omöjligt att höra vad karaktärerna säger vid frukostbordet för att musiken, en slinga med country gitarr och någon jävel (troligen japan) som visslar, dränker allting med sin förvånansvärda trallvänlighet och på tok för höga volym. Lika förvånande är det när ett jazz stycke dras igång med tunga inslag av saxofon och kontrabas, precis när man ska obducera ett mordoffer. Det är inte bara förvånande, det är inte bara sjukt roligt utan det är precis lika vrickat och charmigt som resten av spelet. Du slår dig för pannan i ren mystik över hur ljudproducenten kunde komma undan med detta helgerån men ändå finner du dig nynna på melodin när du väntar på att få betala för dina snabbmakaroner på ICA. Då får man ögat av sina medkonsumenter, det vill jag lova.


Årets Bästa Soundtrack

Scott Pilgrim Vs The World: The Game

Valet av årets bästa soundtrack kan sammanfattas med bandet som står för härligheten, nämligen det amerikanska chiptunes-bandet Anamanaguchi. Merparten av de som spelat Scott Pilgrim Vs The World fastnade för musiken. Spelet i sig är givetvis bra, som ett långt fan av NES klassikern River City Ransom (Street Gangs i Europa) var det till och med mycket mer än så för mig, men långt ifrån fulländat på alla punkter. Den punkt som var i det närmsta fulländad var givetvis musiken. Relativt vanliga kommentarer var att spelet var för kort, trist att det saknade onlineläge och att man behövda grinda för att ta sig igenom spelet på ett smärtfritt sätt. Oavsett vilken kritik som framförts mot Scott Pilgrim så har samtliga älskat musiken och till och med rättfärdigat köp endast på grund av att musiken fick dem att gråta av en blandad känsla av retro och nytt, en slags nostalgi i ny fräsch förpackning. Samtliga slingor är av trallvänlig natur och satt som handen i handsken hela vägen igenom äventyret. Man vet att man har funnit årets vinnare när man känner nackhåret resa sig och man euforiskt vaggar fram och tillbaka i soffan när man sparkar och slår sig genom alla dessa ex-pojkvänner. Anamanaguchi får Scott Pilgrim Vs The World: The Game att slå både serien och den överhypade filmen på tasken, och jävligt hårt. We are sex-bob-omb!

 

Årets Bubblare


Starcraft II: Wings of Liberty


Blizzard producerar sitt bästa soundtrack någonsin när Terrans får hela spelet för sig själv och låtlistan fylls med bluegrass doftande country-rock i sann sci-fi tappning. Atmosfärisk ambience bryts upp av lite strängplockande gitarrspel som slutligen resulterar i ett full-fledged solo på elgitarr. Blizzard kan även det här med ljud och röster och levererar en av årets absoluta blötaste "ear-gasm". Har svårt att se att de enskilda expansionerna för Zerg och Protoss kan knäcka denna definitiva ljudbild av Starcraft universumet.

 


Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets ljud och musik': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.

Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Sweet, någon som håller med mig om att årets bästa soundtrack finns i Scott Pilgrim vs. the World: The Game, riktigt kul att se! ^_^

2010-12-10 @ 13:36:57
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: NuYu

Måste. Spela. Deadly Premonition. Låter om inte annat som årets mest intressanta och annorlunda använda soundtrack.

2010-12-10 @ 13:45:25
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Micke

Aww, SC2 skulle fått priset tycker jag. Fast Blizzards absolut bästa verk måste vara Nasty Diablo, http://www.youtube.com/watch?v=gl4XVvq6DGk

2010-12-10 @ 17:33:03
URL: http://spelare.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0