Årets Spel 1


Årets Bästa Spel 1:a Plats

Demon's Souls

Det är här årets bästa spel är även fjolårets bästa spel på grund av att det tog så lång tid för spelet att bli tillgängligt och salufört i PAL-regionerna (Europa och Australien). Å andra sidan finns det inget spel som förtjänar att ta hem GOTY två år i rad lika mycket som just From Softwares atmosfäriska och utmanande Demon's Souls som, enligt mig, inte bara är det absolut bästa spelet till Playstation 3 utan även det klart bästa rollspelet på den här generationens konsoller. I regel så är spelets svårighetsgrad det enda som kommer på tal när man talar om Demon's Souls, det pressades hårt som ett spel som skiljer pojkarna från männen (pussies need not apply) och Atlus gjorde en hel trailer kring releasen i amerika angående hur hardcore man måste vara för att klara av spelet. Det är trist för det har tagit fokus från varför Demon's Souls är så fruktansvärt bra. Jag ska inte säga att spelet är enkelt, inte alls, men det är långt ifrån så svårt som många vill få det att verka. Det är snarare så att spel är så vansinnigt enkla numera, något jag la extra mycket noga märke till när jag spelade Enslaved. Man mste verkligen anstränga sig för att stupa i det spelet och då spelade jag ändå på svåraste. Det går inte trilla av eller misslyckas med plattformande och fienderna är push-overs. Demon's Souls är raka motsatsen. Inga tutorial fönster, ingen som håller dig i handen, inga osynliga barriärer vid stup och klippavsatser, inga fiender som står och väntar på att få stryk av standard button-mashing. Spelet kräver att du som spelare, tro det eller ej, spelar spelet. Som old-school gamer hade jag aldrig något problem med svårighetsgraden. Jag menar tycker man Demon's Souls är svårt har man knappast spelet spel på sin gamla NES, shit, de spelen var svåra. Men ändå klarade man merparten av dem som liten parvel. Demon's Souls är förvisso utmanande men när spelet upplevs svårt är det alltid spelaren som felar och då menar jag verkligen alltid.

Anledningen att jag tycker att det är trist att fokus av spelpress och distributörer i stort sett enbart legat på spelets svårighetsgrad är på grund av att det har taggit udden lite från resten av upplevelsen. Demon's Souls är inte ett rollspel fullt med CG-sekvenser, cutscenes med långa dialoger och inte heller någon schablonartad tonåring med spikigt grönt hår som axlas med uppdraget att rädda världen från någon elak skurk med långt hår och androgynt utseende. Faktum är att Demon's Souls är så långt bort från ett tradionellt JRPG man kan komma. Det är ett japanskt spel som är utvecklat med västerlänskt design, med fokus på ultramörk medeltid och fiendedesign med klar inspiration från Lovecraft och hans mythos. Spelet börjar med att spelaren får skapa en karaktär, man eller kvinna, med någon av de arketyper som finns. Dessa arketyper är bara en grundmall för vilket utrustning karaktären har till en början samt vilka attribut som är höga respektiva låga. Oavsett vilken arketyp du väljer så har du möjlighet att i slutändan göra allting, du är således inte låst till en enda spelstil utan du får skapa dig en egen. När karaktären är skapad så får spelaren veta att någonting inte står rätt till i det nordiska riket Boletaria. En märklig dimma har omslutit Boletaria och näraliggande regioner och märkliga varelser har uppenbarat sig och spridit död och förödelse dit dimman har hunnit sprida sig. Individer på jakt efter ära, makt och rikedommer börjar resa till Boletaria. Vissa med ett gott hjärta som vill stoppa den förbannelse som plågar landet och hotar att sluka resten av världen och andra med syftet att ta tillfället i akt att plundra eller bända förbannelsen för sin egen vinning. När man anländer till Boletaria får man spela en ytterst kort tutorial som i regel slutar på samma sätt varje gång, du dör. Din själ fångas upp av The Maiden in Black som knyter din livskraft till The Nexus som är en plats mellan världarna. Detta är den hubb där du kommer resa runt till de olika länderna och det är även i The Nexus du uppgraderar din karaktär, sköter om dina vapen och reliker samt samtaler med de flesta karaktärer som dyker upp i berätelsen.

 

Det visar sig att The Old One har vaknat ur sin slummer. En ärkedemon som skapar denna dimma som hotar att förgöra allt den vidrör. Människans maktlysnad fick dem att ignorera de varningar som fanns och börjde ägna sig åt soul-arts (förmågan att binda själar till sig) och The Old One vaknade. Den enda överlevande väktaren av The Nexus tar därför hjälp av The Maiden in Black att binda så många själar som möjligt till The Nexus så att inte demonen skall sluka dem och bryta sigillen som fortfarande håller besten fången. Dessa själar har dessutom chansen att fortsätta slåss, de är låsta i en konstant strid att stoppa The Old One. Oavsett hur många gånger de stupar så kommer de att resa sig på nytt i The Nexus. Du är en av dessa hjältar. Mer story än sådär bjuds inte på i början av spelet vilket har fått många att tycka att handlingen är tunn och ointressant eftersom du inte får cutscene efter cutscene slängd i ansiktet. I Demon's Souls är målet klart men att ta reda på vad som verkligen hände och vad de olika karaktärerna gör där är helt och hållet upp till spelaren om han/hon vill ta reda på eller inte. Det är genom att samtala med de olika karaktärerna man möter som man själv får gräva fram den fullständiga storyn, någonting som kan hjälpa spelaren enormt i slutet när man ställs inför valet att förändra slutet radikalt. Det är en ovanlig typ av storytelling i dagens läge men känns i det stora hela som den mest interaktiva lösningen på att berätta en intressant berättelse i spelform och jag tar hellre ett enkelt grundkoncept med en mängd intressanta saker att få gräva efter själv än cutscene efter cutscene med meningslöst svammel med dålig voice acting (Final Fantasy XIII) och en handling som egentligen är onödigt komplicerad och i det stora hela väldigt tunn.


Att gå in på samtliga aspekter som gör Demon's Souls till en av mina absoluta favoritspel på senare kräver en enorm mängd text (något jag känner jag redan är uppe i) och tänker därför från och med nu fatta mig väldigt kort. Demon's Souls är ett atmosfäriskt, utmannande, läckert designat och väldigt annorlunda rollspel där du själv designar din karaktär och formar ditt och Boletarias öde. Musiken är helt och hållet fantastiskt och trots att tystnad och atmosfäriska ljud är normen i Demon's Souls så är den episka orkestern bara ett stenkast och en boss borta och den kusliga körsången ljuder på de allra effektivaste av platser. Släng sedan in det mest innovativa onlineläge jag sett i ett rollspel av den här sorten så har du ett spel som inte skall missas av någon. Det är inte säkert att Demon's Souls är menat för dig, men det vet du inte innan du testat och är det någonsin du måste tro mig när jag säger så är det följande: våga testa.

 

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets spel. 1:a plats': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Gaminggrannar, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Kommentarer
Postat av: Lunandrez

Har faktiskt missat helt att spela Demon's Souls, måste testa på det. Är ju inte direkt första gången man har folk tala väldigt gott om det här spelet. ^_^

2010-12-24 @ 11:10:51
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: NuYu

Oväntat, av någon anledning. Det här är största anledningen till varför jag bör köpa en PS3 och egentligen redan borde ha gjort det.



Det här problemet med utmaningen som tas upp så mycket och tar all plats är något som drabbat även min förstaplacering. Spelen placeras in i ett fack de inte direkt hör hemma i eftersom allt snack mest är överdrifter. Det är tråkigt och skrämmer bort publik som annars mycket väl skulle kunna älska spelen.

2010-12-25 @ 01:42:51
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Cloud_midgar

rätt val! :) håller helt med! bra skrivet. Klart årets bästa spel. Jag trodde inte jag skulle gilla det, men köpte det ändå, och glad är jag för det. Spelas igen just nu. Smaskens ^^

2010-12-25 @ 19:18:37
Postat av: 8bitninja

Skönt att höra att du också uppskattar Demon's Souls @Cloud_midgar ^^

2010-12-31 @ 09:59:42
URL: http://thenoobschoolbus.blogg.se/
Postat av: Miranda

Skitsnygg sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 08:45:53
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0