Årets Spel 3


Årets Spel 3:e Plats

Mass Effect 2

Mass Effect 2 var tveklöst en av årets absoluta höjdpunkter för mig, och en hel del andra, när det släpptes tidigare i år (slutet av Januari om jag inte missminner mig). Jag kan tycka att spelets primära handling inte var lika tight och medryckande som den var i första delen i serien och något direkt slutskurk i stil med Saren fanns trist nog inte. Å andra sidan föstes mer karaktärer in i serien som alla hade särskilda uppdrag som höll intressenivån på topp. Mass Effect 2 är, precis likt sin föregångare, ett spel där jag slukar all information jag kan hitta i spelet. Jag ska lyssna på all dialog, jag ska se alla uppdrag, alla slut, alla kärleksaffärer skall testas och så vidare. Striderna i ME2 är långt bättre än striderna i första spelet men å andra sidan känns det inte som att allt skjutande någonsin varit viktigast för mig i Mass Effect. Fokus har legat på alla underbara dialoger och atmosfären i den sci-fi värld som BioWare inte bara lyckats bygga utan även fått kännas så autentisk och trovärdig. Det är lika mysigt att titta till sin bestättning på skeppet varje gång. Man kan kika in till Legion och se om han dansar lite sporadiskt inne i datarummet eller kanske besöka Grunt och se om han har kommit fram till något smart sedan han nästan skallade sönder skrovet på skeppet under sitt senaste utbrott. Man fastnar verkligen för karaktärerna oavsett om det är karaktärer som man gillar eller ogillar. Jag kan väl knappast vara den enda som diggar fancy-pants douchebagen The Illusive Man?

De allra flesta lär väl ha spelat Mass Effect 2 vid det här laget, vågar jag hoppas, men för alla andra så kan en alltför informativ text kan ligga och balansera på gränsen till spoiler-alert vilket är det absolut sista man vill utsättas för när det gäller ett spel av det här slaget. Jag skall således fatta mig mycket kort. Mass Effect 2 är helt enkellt ett utav de mest välskrivna och välproducerade spel någonsin. Känslan att helt på eget bevåg tackla uppgiften man har framför sig i sin egen takt, utforska planeter efter nödrop och resurser samt göra sidouppdrag är helt makalös. Det finns så mycket att göra och uppleva samt olika sätt att uppleva dem på som dessutom får konsekvenser för din karaktär och för spelets fortsättning. Det om något är väl ett tydligt exempel på interaktiv underhållning när den är som kanske allra bäst.


Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen "Årets spel enligt svenska spelbloggar", där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin 'Årets spel. 3:e plats': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Victoria Saade.

Kommentarer
Postat av: NuYu

Här håller jag däremot inte med dig vad gäller placeringen. Tycker det är ganska överskattat. Känns väldigt fyrkantigt och inrutat. Stridssystemet har inget djup. Dialogerna och universumet är dock väldigt välgenomarbetade och det som får mig att fortsätta spela, så där håller jag med dig.

2010-12-22 @ 09:44:40
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: 8bitninja

Du lär nog rasa hårdare mot merparten som lägger denna på andra eller kanske första plats ^^ Där har jag två titlar som förtjänar sin placering mer än Mass Effect 2.

2010-12-22 @ 09:59:16
URL: http://thenoobschoolbus.blogg.se/
Postat av: Lunandrez

Bra spel men jag tyckte inte riktigt det gjorde sig så bra att det var i närheten av topp-5. Fastnade aldrig så mycket för det som majoriteten verkar ha gjort, men det var ju ändå årets rollspel utifrån det jag har spelat.

2010-12-22 @ 10:15:41
URL: http://lunandrez.wordpress.com
Postat av: NuYu

8bitninja:

Det har du rätt i. Jag litar på att dina andra placeringar är helt rätt. ;-)

2010-12-22 @ 13:53:29
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Ercarret

Jag kan väl inte göra annat än att hålla med, förutom gällande den låga placeringen. :P



Jag tyckte att Mass Effect 2 var fantastiskt. Som du så tyckte jag inte att huvudstoryn var lika effektiv som i första spelet, även om jag verkligen diggade uppdragen jag skickades på i tvåan. Sedan förstår jag inte riktigt kritiken mot stridssystemet. Jag tyckte att kombinationen av vanliga vapen, biotics och tech utgjorde en bra blanding, och det krävdes riktigt mycket list för att penetrera fiendernas olika sorters försvar. Kändes som att man behövde använda både ens egna och sina kamraters krafter flitigt och strategiskt.

2010-12-22 @ 15:43:15
URL: http://https://ercarret.wordpress.com
Postat av: Robert (spelografi)

Man kanske behöver gå in djupare och analysera stridssystemet för att kunna se att det är mer väl genomarbetat än många tror. Jag älskar spelet och kan inte mer än hålla med dig om att det iaf förtjänar en topp 5 placering.

2010-12-22 @ 23:06:04
URL: http://spelografi.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0