Final Fantasy XIV

Jag har nu spenderat ett par dagar i Eorza, i och med pre-starten i samband med samlarutgåvan av spelet, och tänkte jag skulle dela med mig lite av mina åsikter och upplevelser. Jag får hålla med den stora massan och ifrågasätta varför Square Enix rent envisats med att göra spelet såpass obegripligt för nybörjare som möjligt och det var ju egentligen samma visa med Final Fantasy XI. Jag har spelat en hel del FFXI och hade en hyfsad koll redan från början och upplevde att det faktiskt gjort spelet en aning enklare att sätta sig in i än föregående MMO men inte var det med mycket. Det är någonstans i den blandade frustrationen och ständiga upptäcksresande som även storheten i spelet gör sig påmind, nämligen just samtliga upptäckter spelaren gör, stora som små. Jag kan hålla med om att Square Enix går för hårt ut med ett spel av den här sorten år 2010 när folk spelat WoW och väldigt lättbegripliga spel under en läng tid, att gå tillbaka till Everquest och smack-down hardcore görs inte enklare för nya spelare när dessutom menyerna och kartan är allt annat än användarvänliga. Final Fantasy XIV är inget hot mot World of Warcraft, inte alls och den enda likheten med spelen är att man spelar online och får experience. I övrigt är det som äpplen och päron, dvs extremt olika.

Personligen är ju en experience hora, jag struntar rent i gear och guld så länge jag får levla något. Kanske är jag den ultimata grindern som egentligen bara bör spela koreanska och japanska onlinespel till dödagar. FFXIV är precis som FFXI något för den ultimata grindern i och med att man kan byta jobb att levla snabbare än någonsin. Att jag satt i nästan två timmar och högg ned träd och plockade blommor, örter och rötter är nästan löjligt när man tänker på det men så länge expen och skillpoints trillar in och så länge som jag får pyssla med mini-spelen som dyker upp vill all gathering och crafting så är jag nöjd. Jag är dock förvånad över hur solo-ortienterat FFXIV jämfört med SE's tidigare grindfest som krävde en grupp så fort du lämnade startområdet (några job exkluderade). Jag ska inte klaga då det hade varit underbart att ha haft möjlighet att soloa ordentligt när det fanns få grupper i FFXI men vi får se om spelet är en glorifierad solo-fest eller om det blir läga att åtminstone gruppa upp i senare delar av spelet eller kanske rent i end-game (som i WoW).  Spelet är helt klart inte för alla, det är klart nischat och de som gillade FFXI kommer inte ha större problem att fastna i FFXIV men övriga spelare kan ha otroligt svårt att uppskatta spelet. Jag kan också bli trött på allt supergullighet och den ibland enormt duma storylinen och likaså irriterad på många av de designval de gjort med UI:n och kartan bland annat men jag tycker ändå, precis som med FFXI, att SE är extremt duktiga med att skapa atmosfäriska och extremt mysiga onlinespel som man verkligen vill spendera tid i. Känslan av att åstadkomma saker, ensam eller gemensamt, är enorm och musiken och de fantasifulla miljöerna och fienderna gör givetvis sitt. Det känns som klassiskt Final Fantasy fast med levande spelare och det får man väl säga åtminstone är en bra sak. 

Spelet har fått en hel del kritik som är klart befogad och som jag utan att tveka kan hålla med om men även en hel del kritik har varit obefogad. Det blev exempelvis ett rejält ramaskri när det visade sig att spelet skulle innehålla spärrar så att spelare inte kan levla hur snabbt de vill, vilket visade sig vara en saning med modifikation. I dagsläget är det så att man bara kan få 100% exp i 8 timmar (detta är alltså 8 timmar av konstant dödande av fiender). Efter 8 timmar får man 50% fram till 16 timmar då man inte får någonting. Det ska dock sägas att det bara är experience som går mot spelarens physical level som spärras på det sättet, spelarens level i spelets olika yrken har också en spärr men som sjunker när du levlar något annat och det är så spelet är designat. Du kan påbörja dagen med att ränna ut och dräpa fiender som en Conjuror, för att sedan börja smida lite som en blacksmith och när ditt linkshell (guild) kommer online och behöver en tank så börjar du levla Gladiator. Man är aldrig utan någonting att levla och spärrarna släpper och man kör vidare. Systemet är till för att spelare som spelar casual ska ha chans att uppleva end-game på samma vilkor som de som spelar hardcore non-stop. De som spelar hardcore non-stop kommer fortfarande få glänsa eftersom de kan få högre job levels och få fler job levlade än de som spelar mer sällan och kanske bara levlar ett eller två jobb. Det är inget som kommer röra mig i ryggen då det är precis så jag vill inta spelet, i små doser. 

Hittils tycker jag spelet är hur mysigt som helst och kommer bli kvar tills jag tröttnar. Om lågan hålls vid liv kommer jag skaffa PS3 versionen för att spela med handkontroll som spelet dessvärre, måste jag ändå säga, är designat för vilket troligen gör vissa saker mindre frustrerande (och då kan jag dessutom spela på finaste inställningarna!). För den som har lust att testa och vill hänga med ett svenskt linkshell, skapa en karaktär på servern Lindblum och hör av er. Min karaktär heter Liber Chaotica och brukar spendera stora delar av sin tid med att hugga ved och dra upp fisk när han inte pysslar ihop smycken eller trollar skiten ur oknytt. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0