Bitpop: Giana Sisters DS
Testat: Giana Sisters DS
Giana Sisters DS är ett spel jag väntat länge på. Var riktigt sugen att ta från ebay införskaffa mig den tyska versionen av spelet som funnits ute en längre tid men eftersom spelet trots allt skulle släppas i övriga Europa (och kanske till och med i staterna slutligen?) så valde jag att vänta. I början av veckan fick jag äntligen chans att lägga vantarna på ett exemplar och har suttit och småspelat lite nu och då. Spelet är helt och hållet perfekt för den bärbara marknaden då banorna är väldigt korta. Man kan utan problem spela igenom en bana eller två på några minuter för att sedan lägga det ifrån sig och göra något annat vilket jag anser är till stor fördel för spelet. Spelet är väldigt enkelt i början, nästan pinsamt enkelt, men vänder senare i spelet och blir näst intill mordiskt utmanande.
För den som aldrig spelat C64 eller Amiga versionen av spelet och som kanske, av någon outgrundlig anledning, befunnit sig under en stor mossig sten de senaste årtiondena så är Giana Sisters är ett smaskigt plagiat av Super Mario som, tro det eller ej, är snäppet ännu mer surrealistiskt. Visst svampätande italienare som reser runt i rör och misshandlar sköldpaddor är rätt galet men i Giana Sisters tas det till nya höjder vilket är kul då det finns en större variation av miljöer och fiender än det gjorde i Mario. Inte nog med att spelet var ett skamlöst plagiat av Nintendos storsäljare men utvecklarna häcklade även det Japanska spelhuset i sin reklamkampanj med taglinen: "the brothers are history!". Nintendo tog legal action och DTP Entertainment tvingades plocka bort sitt spel från marknaden och mer eller mindre packa ihop sin verksamhet. Minns att vi hade en bootleg variant av spelet som kändes extra lyxigt back in the days, ett förbjudet spel om man så vill. Kanske är det därför ännu mer vansinnigt att vi nu kan spela spelet på Nintendo DS. Nintendo Seal of Quality på fodralet och hela kittet!
Rent grafiskt har det givetvis hänt mycket med Giana Sisters men den design de plockat fram för flickorna nu är lite mindre tonårsrebellisk och numera mer småflickig. Det fungerar för mig men originalet hade fungerat likaså då det har sin egen charm. Vad som däremot man varit mer petig med gäller givetvis musiken och även här har man haft tillfälle att glädjas. Originalsoundtracket producerades av C64-guden Chris Hülsbeck och innehåller några av de allra bästa styckena från C64:ans underbara ljudbibliotek. Vissa, inklusive mig, skulle nog gå så långt som att säga att det kan vara ett av de absolut bättre soundtracks som gjort någonsin. Anyway. DS versionen innehåller remix-versionen av C64 tonerna och håller extremt bra kvalité. Jag föredrar fortfarane C64 tunesen men Nintendo DS versionen målar upp en tillräckligt underbar ljudbild för att man ska nöja sig och mer därtill.
Jag kan inte rekomendera det här spelet tillräckligt. Ska du bara köpa ett nytt DS spel i sommar, eller heck, ska du ha ett enda DS spel över huvudtaget så är Giana Sisters DS en fruktansvärt stark kandidat och kommer tveklöst bli en av sommarens absoluta höjdpunkter för mig spelmässigt.
30/6 2010: Nytt i samlingen
Dead Space Extraction (Nintendo Wii)
Giana Sisters DS (Nintendo DS)
Mega Man Zero Collection (Nintendo DS)
New Zealand Story (Nintendo DS)
Sin & Punishment: Successor of the Skies (Nintendo Wii)
White Knight Chronicles (Playstation 3)
Testat: Transformers War for Cybertron
Förutom fordon så har varje robot lite olika förmågor. Optimus har exempelvis möjlighet att ge ifrån sig krigsvrål som ökar försvar och attack under en viss tid, Soundwave kan plocka fram en sentry gun och Megatron har möjlighet att stjäla livskraft. Finns fler varianter som deployable shields, whirlwind attacks och cloaking för att nämna några.
Multiplayer är helt okej men fokus enligt mig ligger på Escalation (spelets "horde" mode) där man ska bekämpa våg efter våg av fiender eller att spela co-op i kampanjen som, så här i efterhand, känns precis som att det var tänkt. På varje bana får man välja en av tre Transformers, de övriga två kontrolleras antingen av personer du spelar co-op med eller med AI:n som är helt och hållet uppåt väggarna värdelös. Jag spelade igenom kampanjens tio kapitel på normal själv och kan säga att jag, specielt under vissa bossar, skrek av frustration för att mina kamrater står och petar sig i naveln i ett hörn i rummet. Inte ok. Multiplayern i övrigt tillåter spelaren att skapa en egen robot till den klass man vill spela (Leader, Soldier, Scout, Scientist) och utrusta den därefter. Jag kommer tveklöst att investera mer tid i spelet i både multiplayer samt kanske tackla spelet i co-op på hard om möjlighet finns. Jag gillade det verkligen och det är tveklöst en av försommarens mysigaste överraskningar. Autobots, roll out!

24/6 2010: Nytt i samlingen
Blood Bowl (Nintendo DS)
Broken Sword: Shadow of the Templars (Nintendo Wii)
Conflict: Denied Ops (Playstation 3)
Dark Void (XBOX 360)
Hellboy: The Science of Evil (Playstation Portable) ~Behöver nytt fodral~
Indiana Jones and the Staff of Kings (Nintendo Wii)
The King of Fighters Collection: The Orochi Saga (Nintendo Wii)
Namco Museum: Virtual Arcade (XBOX 360)
Overlord Minions (Nintendo DS)
Populous DS (Nintendo DS)
Runaway: The Dream of the Turtle (Nintendo DS)
Scurge: Hive (Nintendo DS)
Stormrise (XBOX 360)
Taito Legends: Power Up (Playstation Portable)
Transformers: Revenge of the Fallen (XBOX 360)
23/6 2010: Nytt i samlingen
Nintendo 3DS: Resident Evil Revelations Debut Trailer
Juni 2010: Nytt i samlingen
Ar Tonelico 2: Melody of Metafalica (Playstation 2)
Dungeon Explorer (Playstation Portable)
Fire Emblem: Shadow Dragon (Nintendo DS)
Front Mission (Nintendo DS) Import
Koudelka (Playstation)
Luminous Arc 2 Limited Edition (Nintendo DS)
Lux-Pain (Nintendo DS)
Nanostray 2 (Nintendo DS)
Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon (Nintendo DS)
Summon Night Twin Age (Nintendo DS) Import
Valkyrie Profile: Covenant of the Plume (Nintendo DS)
Wizards & Warriors (Nintendo Entertainment System)
Ys: The Ark of Naphistim (Playstation 2)
Baroque (Wii)
R-Type Tactics (Playstation Portable)
Rhapsody: A Musical Adventure (Nintendo DS)
E3 2010: Silent Hill
E3 2010: Sony Press Conference
När de väl börjar tala om spel så visades knappt någon exklusive vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att de valde att visa Killzone 3 och Infamous 2 veckorna innan E3 för att bygga lite hype. De visade däremot Little Big Planet 2 som såg riktigt bra ut. Förutom detta lät de verkligen tredjepartsutvecklarna dra deras maskin genom presentationen genom en mängd köpta "only on PS3" lösningar som de fixat och trixat med olika utvecklare vilket jag fann lite pinsamt men troligen nödvändigt för att få folk att köpa spelet till PS3 och inte till 360. Som vi alla vet är ju inte alltid tredjepartsliren fullt så klara till PS3 som de är till 360 i och med att många slarvigt portar spelet. Bayonetta till PS3 förblir det bästa exemplet på hur jävla illa det kan det gå. Final Fantasy XIV fick lite spotlight och spelet ser bara bättre och bättre ut. Gran Turismo 5 dök också upp som en exklusive som jag inte bryr mig det minsta om, bilspel har aldrig varit något jag orkat spela om det inte inkluderar någon galenskap eller en fet minigun som hänger på sidan av åket. Detta leder oss intressant in på Sonys största överraskning för PS3, nämligen ett nytt Twisted Metal. Lite tidigt att säga huruvida det blir bra eller inte men jag var väldigt förtjust i de tidigare delarna i serien så det ska helt klart bli intressant att testa när det släpps senare i år.
När det gällde deras PSP så släpper de ingen ny maskin utan påpekar lite klumpigt att PSP är den enda bärbara maskinen för riktiga gamers. Ooohkej... kanske om det fanns lite jävla spel till den grabbar!? Störde mig lite hårt åt de avfärdar Nintendos konsol återigen som en maskin bara för småbarn trots att den har fler och bättre spel än PSPn som inte ens borde få kallas för en bärbar maskin, man måste ju ha den inkopplad i väggen konstant. Trots detta visades det upp i förbifarten en del intressanta titlar. Ytterligare ett portabelt God of War, Kingdom Hearts och The Third Birthday (Parasite Eve 3 högst troligen) som såg riktigt intressanta ut. Specielt The Third Birthday som är en titel jag ser fram emot riktigt, riktigt mycket. Var längesen man fick spela ett Parasite Eve.
E3 2010: Nintendo Press Conference
Nintendo har gjort det igen. De kliver in på E3 och gör precis som man ska göra. Mängder av häftiga och nya spel som visas upp för första gången och som givetvis är exklusives. De visar även upp bärbara spel som i det stora hela är relativt bortglömda av de övriga aktörerna och de visar upp ny teknologi. Tror aldrig jag varit så uppspelt över en ny bärbar maskin som jag är över Nintendo 3DS. Hela presentationen genomsyrades av en slags retromagi som fick mig att sitta och fnissa och jag kom på mig själv med att le sånna där leenden som inte är på beställning utan av ren och skär glädje ett flertal gånger. Shigeru Miyamoto och flera andra sköna japaner i Nintendos toppskikt var där och presenterade sina artiklar och först ut var ett nytt Zelda spel till Wii som det har viskats om men som ingen har sett ett dyft av, förrän nu. I ärlighetens namn har jag sett för lite för att komma med en specielt nyanserad åsikt men som det ser ut nu så är det inte riktigt vad jag hade väntat mig. De har klivit ett steg tillbaka från det "mörka" och lite smådystra Twilight Princess och istället gjort något mer lättsamt, åtminstonde vad det gäller färgsättningen i spelet. Handlingen i spelet är fortfarande ett mysterium och den stora nyheten med spelet är givetvis att det bygger helt på motion controlls vilket inte Twilight Princess gjorde i och med att det utvecklades till Gamecube till en början. Zelda är alltid Zelda och jag betvivlar att spelet blir dåligt men det är inte min favorit ur Nintendo presentation. Efter Zelda så var det dags att visa upp ett nytt spel med Mario i huvudrollen, tyvärr inget plattformsspel utan ännu ett spel med en samling sportgrenar som Mario och hans vänner (och fiender) kan tävla i. Det lustiga med det hela var att det såg förfärligt roligt ut och det märks att det är grabbarna bakom fotbollsspelet som är tillbaka för att trimma fläsket på Mario. Långt ifrån någon favorit men klart godkänt.
Vid den här punkten i presentationen tog Nintendo vändningen från bra till fucking outstanding. De visar oss mer från Metroid: Other M som jag ser fram emot så mycket att jag nästan glädjekräks på tangentbordet och visar oss två helt nya spel, Donkey Kong Country Returns och Kirby: Epic Yarn. Oh my god är allt jag har att säga. Här grät jag fullkomligen av lycka. Klassiska Donkey Kong musiken börjar spela, Reggie avlägsnar sig från scenen och pang, rakt i ansiktet får vi Retro Studios Donkey Kong Country, vi får det så hårt i ansiktet och vi skriker bara efter mer. Båda spelen otroligt vackra sidscrollande spel som spricker i sömmarna med den där geniuna Nintendo magin som attraherar både barn och vuxna. Sen kom efterrätten. Goldeneye 007, det mytomspunna N64 liret, får en remake till Wii. Folk sket knäck. Jag måste ärligt säga jag var mer glad och uppspelt över DKC och Kirby men det ska helt klart bli spännande och se vad Nintendo kan göra för att få spelet att kännas fräscht igen. Förutom detta så visades Disneys Epic Mickey på scenen, något som man inte hört specielt mycket om och gissa om det såg bra ut. En lite mörkare och mer douchy klassisk Mickey som befinner sig på en sopptipp med kaserade Disney karaktärer och miljöer som är relativt creepy där han utrustad med en magisk pensel kan återställa eller sudda ut karaktärer och miljöer som får konsekvenser på den tydligen helt vansinniga storyn. Ska bli grymt intressant att se vad som blir av detta.
Slutligen är det dags för Nintendo att visa Golden Sun till DS som alla väntat på och det ser riktigt stabilt ut. Där sitter man helt tillfreds när de börjar tala om sin nya maskin och man får se vad de har att bjuda på. Ett kraftpaket som ser ut som ett DS med grafiska muskler som en Gamecube, med 3D funktioner på nedre skärmen UTAN några glasögon eller andra hjälpmedel och en konstant upplink till wi-fi som plockar ned downloadable content till spel även om du inte spelar dem. Hur mycket av det här är rent påhitt frågar man sig när man sitter och tittar på en maskin som i stort sett är identisk DS:en fast med en liten analog sticka under d-paden. Well, sen visade det en trailer på ett nytt Kid Icarus spel som kommer till Nintendo 3DS och det var riktigt vackert så de överdriver verkligen inte det här med att deras bärbara maskin har en ordentlig uppsättning tänder när det gäller det grafiska, släng dessutom på möjligheten för 3D effekter och jag var helt såld. Efter detta fick en mängd utvecklare berätta vad de tycker om maskinen och vad de jobbar på till den, en hel del av detta var givetvis poänglös smörande till gagn för Nintendo men att höra att Metal Gear, Resident Evil och en mängd annat gott ska få en svängom på maskinen var precis allt jag behövde veta. Im fucking buying it.
E3 2010: Ubisoft Press Conference
E3 2010: Electronic Arts Press Conference
E3 2010: Warhammer 40.000: Dark Millenium Online
E3 2010: Microsoft Press Conference
Gears of War 3 visade dessutom tänderna ordentligt. 4-player co-op, grymma nya finishers, möjlighet att ta en human shield, fästa granater på och sedan sparka iväg idioten in hans polare såg bara så fräscht ut. Fräscht är ett ord som på något sätt sammanfattar det hela rätt bra. Otroligt kul att se men vi visste alla att Gears bara skulle bli bättre så det kom inte direkt som någon överraskning. Att så stor del av Microsofts tid skulle gå åt till att tala om Project Natal (Kinect) var ju inte oväntat men som man hade förväntat sig så känns det mest som att de leker med tuff teknologi som kanske kunde användas på ett bättre sätt någon annanstans. Teknologi säger inte ett skit om man inte har något intressant att backa upp det med och tyvärr så kommer Kinect att överösas med partyspel a la Wii-sports i high definition. Shit is old. Enda som visades av intresse till Kinect visades inte ens på Microsofts konferens utan först senare av Ubisoft på deras utvalda tid (som vi ska tala om sedan) och det var Child of Eden av Tetsuya Mizuguchi, skaparen av bland annat Rez och Lumines, och är en slags visuell resa av blandade genrer som pussel, shooter och plattform till rytmisk musik. Såg väldigt intressant ut.
Microsoft visade även upp en slimmad variant av sin 360 med en 250gb hårddisk och wi-fi. Inte överdrivet vacker men större hårddisk, möjlighet till wi-fi och bättre kylning (vilket troligen resulterar i mindre RROD?) så är det helt klart värt besvärtet. Tja, i alla fall om min maskin går sönder. Av allt som Microsoft visade så var det nykomlingar på Arcade som kändes mysigast och det som fick mig att dreggla som allra mest var Dust: An Elysian Tail som har tunga Vanillaware vibbar med vacker tvådimensionell grafik och sidescrolling action. Microsoft förlorade inte ansiktet helt men med lite väl mycket media cirkus kring Kinect så glömde de väl bort vad som är viktigast på E3, bygga hype för kommande spel som i deras fall gärna ska vara exklusives. I mitt fall gör det detsamma, fanboys are losing out och tar man spel på allvar bör man äga alla maskiner ändå. Avslutar med trailern på min utvalde favorit från Microsofts event, något jag kommer hålla ögonen på.
E3 2010: Warhammer 40.000: Space Marine
E3 2010: Assassin's Creed: Brotherhood
GT TV: E3 All Access

E3 2010: Ilomilo
E3 2010: Marvel Vs Capcom 3: Fate of Two Worlds
Bitpop: Cheetahmen
När jag såg senaste AVGN så slogs jag av främst två saker; vilket brutalt sugigt spel Cheetahmen är samtidigt som det hade en av de mest bereoendeframkallande tunes jag hört, vilket är relativt tur med tanke på att det är den enda melodin i hela spelet. Så badass och landar direkt i min playlist, check it out.